Bilo da ste poduzetnik ili tek razmišljate o samostalnim poduzetničkim vodama važno je dobro upravljati osobnim i poslovnim financijama. Uz pametno vođenje financija vaša će tvrtka bit će stabilnija, otpornija na rizike i spremnija na nova ulaganja i širenje poslovanja. Osim mnogo truda i rada, s čime ste kao poduzetnik već vrlo dobro upoznati, kvalitetno planiranje, vođenje prihoda i troškova ključni su za profitabilnost tvrtke ili obrta. Donosimo nekoliko savjeta koji će vam pomoći lakše voditi vlastite financije, te odgovore na pitanja je li bolje otvoriti obrt ili tvrtku i moraju li i poduzetnici štedjeti. Neke od ovih savjeta možda već primjenjujete, dok će vam neki zasigurno pomoći u pravilnom usmjeravanju poslovanja vlastite tvrtke.

Obrt ili tvrtka – razlike i što je bolje otvoriti
Osnovna razlika između obrta i tvrtke (d.o.o.) je ta da kod obrta kao osnivač jamčite vlastitom imovinom. No kako uopće odlučiti je li za vas bolja opcija otvoriti tvrtku ili obrt? Prije osnivanja tvrtke važno je da si postavite to pitanje. Ako znate da ćete poslovati u sustavu PDV-a, planirate u dogledno vrijeme ulagati u razvoj i širenje poslovanja ili ne želite odgovarati vlastitom imovinom, u tom je slučaju najbolje osnovati tvrtku, odnosno d.o.o. Ako pak planirate poslovati samo unutar jedne djelatnosti i ako je to poslovanje relativno malo, bolje je osnovati obrt.
Odvojite osobne i poslovne financije
Ako pokrećete tvrtku, imajte na umu da je važno razdvojiti poslovne financije od osobnih. Zašto? Zato što biste se u suprotnom mogli dovesti u situaciju da ne možete procijeniti kako vaša tvrtka stoji financijski. Većina poduzetnika u samim počecima financira poslovanje vlastitim financijskim sredstvima, primjerice ušteđevinom ili naslijeđenim novcem, i to nije ništa neuobičajeno. Međutim, važno je i u takvim situacijama biti svjestan privatnih i poslovnih računa, posebice onda kada vaša tvrtka krene generirati dobit. S privatnog računa plaćajte troškove privatnog života, a s poslovnog podmirujete troškove nastale iz poslovanja tvrtke, primjerice trošak najma uredskog prostora, dug prema dobavljačima i plaće radnika. Iako je moguće da novcem tvrtke podmirite osobne račune, isto je potrebno opravdati u poslovnim knjigama te, naravno, na taj trošak platiti davanja državi.
Trošite umjereno, štedite pametno
Neka ovo bude vaša misao vodilja pri upravljanju financijama. Osim trošenja poslovnog novca za poslovne potrebe, pazite kako i na što sve trošite. U slučaju potrebe za uslugom ili proizvodom nekog vanjskog dobavljača, uvijek zatražite više ponuda različitih vanjskih suradnika. Također, nastojte svakog mjeseca prolaziti kroz tekuće troškove i vidjeti postoji li mogućnost da se pojedini trošak umanji ili čak ukine u potpunosti. Taj novac biste mogli usmjeriti u nešto drugo, primjerice u dodatno educiranje. Štednja za „crne dane“ ne vrijedi samo za privatan život. S obzirom na brzo promjenjive tržišne okolnosti, takvim principom vodite se i u poslovnoj sferi. Osigurajte dovoljno novca da očuvate kontinuitet poslovanja tvrtke i u razdobljima s potencijalno manje prihoda.
Iskoristite bespovratne potpore
Postoji više državnih i europskih institucija koje novčano potpomažu rad poduzetnika. Bilo da je riječ o pokretanju tvrtke ili dodatnom unaprjeđenju dijela poslovanja, bespovratne potpore ili krediti po subvencioniranim kamatnim stopama u navedenom vam mogu pomoći. Iako ćete za ishođenje takvih potpora morati uložiti više vremena za pripremanje dokumentacije ili projektnog prijedloga, trud će vam se isplatiti s obzirom na sve potencijalne benefite koje možete ostvariti dobivenim potporama. Neke od potpora koje je osigurala Vlada RH možete potražiti na internetskoj stranici: mjere.hr.