Zbog posljedica pandemije i rata u Ukrajini teme poput krize, inflacije, poskupljenja, štednje i drugih, postale su dio naše svakodnevice. Već smo se odavno naviknuli na mogućnost da anonimno upitamo Google za pomoć kada nam nije baš sasvim jasno značenje nekog pojma. Zbog toga je Google, na neki način, postao zrcalo razmišljanja i interesa ljudi diljem svijeta. Google trendovi naime pružaju pristup uglavnom nefiltriranom uzorku stvarnih zahtjeva za pretraživanje koji se svakodnevno upisuju u Google tražilicu.
Proučili smo, stoga, koji su pojmovi ili teme vezane za financije posebno bili zanimljivi Europljanima u 2022. godini.

Značjano povećanje upita vezanih za financije
Ljudi traže odgovore na Googleu da bi mogli bolje razumjeti događanja u svijetu i posljedice koje ta događanja imaju na njihove živote. Budući da su financije, bilo da se radi o globalnoj i nacionalnoj gospodarskoj situaciji, ili o osobnim financijama, složena tema o kojoj malo tko ima sva potrebna znanja. Mnoga pitanja koja smo postavljali na Googleu vezana su upravo za pojave i pojmove iz područja financija i ekonomije.
„Što je to inflacija“ – jedno je od pitanja koje je imalo značajan rast po broju pretraga u cijelome svijetu. Također pitanja kao što su „zašto dolazi do poskupljenja“, „zašto rastu cijene“ hrane i stvari koje ljudima trebaju i za koje vide da sada plaćaju znatno više negoli prije.


Ljudi nastoje razumjeti kako se nova geopolitička situacija odražava na njihove živote. Vidljiva je zabrinutost za stanje osobnih financija iz pitanja poput „kako inflacija utječe na moje financije“, „što mogu priuštiti“ ili „kolike su nove kamatne stope“.
Od inflacije do održivosti
Ono što je zanimljivo jest kako je pojava inflacije utjecala na svijest ljudi o važnosti održivog raspolaganja resursima. Dok se pretražuju načini da se smanje troškovi događa se da se ljudi opredjeljuju za opcije koje su bolje za okoliš. Pa se primjerice, u tražilicu značajno češće upisuju pojmovi poput „korišteno“ ili „second hand“ koji su prije nosili negativnu konotaciju.
Vidljiv je porast u traženju pojma „jeftinije“ i „ušteda“, bilo da se radi o jeftinijoj odjeći, pokućstvu i korištenju energije. Štoviše, pojam „energija“ jedan je od onih koji se češće vezuju za pojam „jeftinije“. Najčešće se traže načini kako uštedjeti na energiji, kada je najjeftinije koristiti kućanske aparate, koliko energije odlazi na grijanje ili hlađenje prostora i tako dalje.

Ovakvi trendovi su zapravo pozitivna posljedica nastale krize. Osim što smo primorani pametnije raspolagati novcem, učimo ne uzimati zdravo-za-gotovo prirodne i druge resurse koji su nam na raspolaganju. Odgovornije odluke i ponašanje koje se vodi idejom štednje i promišljenog korištenja resursa mogle bi dugoročno imati pozitivan utjecaj na naše financije, ali i društvo u cijelosti.