Financije

Sve što morate znati o kupnji automobila putem leasinga

U današnjem svijetu u kojem mobilnost igra ključnu ulogu, put do novog automobila često se čini izazovnim zbog visokih financijskih prepreka.

Međutim, postoje inovativni sustavi poput leasinga koji omogućuju pristup novim vozilima bez velikih investicija i financijskih opterećenja. Leasing je zapravo poprilično jednostavan koncept koji nudi nekoliko opcija kojima je zajedničko jedno – nema značajnog početnog troška.

Što je to leasing?

Leasing je jedan od oblika financiranja novog automobila te se je nametnuo kao zamjena klasičnom bankovnom kreditu. Riječ je o mogućnosti koja je sve popularnija kako među pojedincima, tako i među tvrtkama koje su shvatile prednosti ovakvog način kupnje automobila. Naime, leasing omogućuje korisnicima da koriste automobil na određeni vremenski period te plaćajući mjesečnu naknadu – čime se izbjegavaju visoki početni troškovi i dugotrajne obaveze.

Laički rečeno, riječ je o svojevrsnom najmu vozila s mogućnošću kupnje, odnosno leasing je „financijski aranžman“ u kojem je korisnik u svojstvu najmoprimca, a leasing društvo ostaje vlasnikom automobila. Koliko će leasing trajati, ovisi o uvjetima leasing kuće za koju se odlučite, ali u praksi se je pokazalo da traje minimalno dvije do pet godina tijekom kojih se mjesečno plaćaju rate.

leasing
leasing

Razlika između rate leasinga i rate kredita u banci

Kao što smo spomenuli, leasing i kredit u banci su dva različita pristupa financiranju vozila.  Tijekom leasinga, korisnik plaća mjesečne rate za korištenje vozila, ali ne postaje njegovim vlasnikom te po isteku ugovora, vozilo vraća prema dogovorenim uvjetima ili ga može otkupiti. S druge strane, kod kredita u banci korisnik odmah nakon kupnje vozila postaje njegov vlasnik, a potom mjesečno banci vraća posuđen novac.

Mjesečne rate leasinga uglavnom su dosta niže od rate kredita jer se korisniku naplaćuje korištenje vozila, a ne njegova puna vrijednost. To znači da preko leasinga možete „kupiti“ bolju klasu vozila nego što biste to mogli s kreditom u banci čiji se izračun temelji na vašoj plaći. I kod leasinga se provjerava sposobnost oplate vozila, no uvjeti su nemjerljivi s onima u banci.

Također, jedna od najvećih prednosti leasinga je njegova fleksibilnost i kratki rok trajanja. Korisnik po isteku ugovora može odlučiti vratiti vozilo i uzeti novo, produžiti leasing, otkupiti vozilo ili ništa od navedenog. Kod kredita u banci, nema „predomislili smo se opcije“, već se dobiveni iznos mora otplatiti u cijelosti.

Ono što se ističe kao mana leasingu je propisana kilometraža. Što to znači? Ugovor o leasingu često ograničava godišnju kilometražu, a prekoračenje će rezultirati dodatnim troškovima koje se obračunava na kraju ugovora.

Znači, ako ste postali korisnikom leasinga na primjerice pet godina i niste previše obraćali pažnju na prijeđene kilometre, kada vratite vozilo na pregled, bit će vam obračunati dodatni financijski izdaci koji ne moraju biti mali, stoga je ovo stavka o kojoj treba razmišljati prilikom ugovaranja ugovora i već na samom početku s leasing kućom dogovoriti veću kilometražu ili neke druge opcije koje će vam osigurati manju količinu brige oko ove stavke. Naravno, potpuno oprečno, kupujete li vozilo putem bankovnog kredita, ne morate pravdati kilometražu niti bilo koje druge događaje vezane uz vozilo – jedino je bitno plaćati mjesečne rate.

Prijavite se na newsletter

Kako sve to funkcionira?

Kada vozilo nabavljate putem leasinga, ugovor sklapate s autokućom koja vam daje automobil, ali i s davateljem leasinga, odnosno jednim od leasing društava. Prema Zakonu o leasingu, leasing društva su davatelji leasinga koja za obavljanje poslova moraju imati odobrenje Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA).

Poduzetnik predaje zahtjev za leasing. Leasing društvo kupuje objekt leasinga od dobavljača te ga daje primatelju leasinga na korištenje. Temeljem kupoprodajnog ugovora s dobavljačem, davatelj leasinga ostvaruje pravo vlasništva nad objektom leasinga.

Davatelj je stvarni, odnosno pravni vlasnik objekta leasinga u operativnom i financijskom leasingu, a ekonomski vlasnik (objekt leasinga se vodi i otpisuje u poslovnim knjigama leasing društva) u operativnom leasingu, dok je primatelj leasinga ekonomski vlasnik u financijskog leasingu.

Vrste leasinga

Operativni leasing

Operativni leasing predstavlja fleksibilan oblik financiranja koji korisnicima omogućuje korištenje objekta leasinga s opcijom zamjene za novi po isteku ugovora. Davatelj leasinga pravni je i ekonomski vlasnik objekta tijekom trajanja ugovora, a karakteriziraju ga određena obilježja:

  1. Operativni leasing omogućuje ugovaranje perioda do 84 mjeseca, pružajući korisnicima dugotrajan i prilagodljiv model financiranja
  2. PDV se plaća mjesečno uz leasing obrok, što korisnicima olakšava praćenje i upravljanje poreznim obavezama
  3. Nakon potpisivanja ugovora, primatelj leasinga uplaćuje ugovorenu akontaciju/jamčevinu i jednokratnu naknadu, čime se osigurava početak leasing aranžmana
  4. Davatelj leasinga može financirati troškove prve registracije i police osiguranja, uključujući ih u mjesečni leasing obrok, čime se pojednostavljuje upravljanje ukupnim troškovima
  5. Operativni leasing namijenjen je pravnim i fizičkim osobama, a posebno onima koji su u sustavu PDV-a jer ostvaruju pravo na povrat pretporeza
  6. Ugovor o leasingu ne predviđa opciju otkupa objekta na kraju ugovornog razdoblja, pružajući korisnicima slobodu izbora nakon isteka ugovora
  7. Operativni leasing omogućuje opciju financiranja uz ugovaranje ostatka vrijednosti objekta, čime se prilagođava potrebama korisnika

Financijski leasing

Financijski leasing predstavlja odličnu opciju koja omogućuje primatelju leasinga da postane vlasnikom objekta nakon isteka ugovora. U ovom modelu, davatelj leasinga djeluje kao pravni vlasnik objekta tijekom trajanja ugovora, dok je ekonomski vlasnik primatelj leasinga. Ključna obilježja financijskog leasinga su:

  1. Financijski leasing omogućuje ugovaranje perioda do 84 mjeseca, pružajući dugotrajnu financijsku strategiju i prilagodljivost korisnicima
  2. Primatelj leasinga evidentira i obračunava amortizaciju i kamatu kao troškove poslovanja, što pridonosi transparentnosti financijskih obveza
  3. Nakon potpisivanja ugovora, primatelj leasinga uplaćuje ugovoreno učešće i trošak obrade ugovora, čime se osigurava početak leasing aranžmana
  4. Financijski leasing je posebno namijenjen onima koji su u sustavu PDV-a i ostvaruju pravo na povrat pretporeza
  5. Pogodan je za primatelje leasinga koji mogu ostvariti pravo na povrat kapitalnih ulaganja, čime se olakšava upravljanje poslovnim financijama
  6. Uplatom posljednje leasing rate, primatelj leasinga postaje vlasnikom objekta leasinga

Koja opcija je povoljnija?

Također, prije finalnog odabira dobro razmotrite svoj porezni status i pravila vezana uz povrat pretporeza kako biste odabrali opciju koja najbolje odgovara vašim poreznim potrebama.

Konačna odluka između financijskog ili operativnog leasinga ovisi o specifičnim potrebama, financijskim ciljevima i preferencijama pojedinca ili tvrtke.

Prilikom odluke, imajte na umu da je osnovna prednost financijskog leasinga to što najmoprimac može obračunati amortizaciju (postupno proporcionalno trošenje dugotrajne materijalne i nematerijalne imovine, tijekom njezina vijeka uporabe) i tako umanjiti poreznu osnovicu. Istodobno, s obzirom na to da se financijski leasing provlači kroz bilancu, povećava se zaduženost tvrtke.
Operativni leasing daje povoljniju financijsku sliku poduzeća i niže koeficijente zaduženosti.

Iz svega navedenog može se zaključiti da je leasing možda najisplativiji način kupnje za male obrtnike i poduzetnike koji ga plaćaju iz prihoda vlastite tvrtke. U slučaju, pak, da kupujete osobno vozilo, kredit je bolji način financiranja. Naime, mjesečne rate u tom su slučaju mnogo niže.

FOTOGRAFIJE: Unsplash, Pexles.

Povezani članci

Najnovije

U galeriji hotela Rixos Premium Dubrovnik 12. srpnja 2024. otvorena je izložba “ZLATNA UVERTIRA” Dorin Zelenika, na kojoj su predstavljeni radovi akril na platnu.

Posljednjih godina svjetska modna scena postaje sve inkluzivnija, sve više uključujući osobe s invaliditetom u modne piste, kampanje i editorijale. Ovaj pomak prema raznolikosti pomaže razbijanju stereotipa i promovira prihvaćanje različitosti unutar industrije ljepote i mode.

IZIPIZI je brend koji je transformirao percepciju o naočalama kao skupom modnom dodatku, nudeći moderne, kvalitetne i elegantno dizajnirane modele po razumnim cijenama. Njihove naočale su popularne diljem svijeta, savršene za svaku priliku od čitanja do sunčanja, uz očuvanje planeta.