Inspiracija

Nikolina Bakula je urednica u izdavačkoj kući: ‘Rad s knjigama prilika je za promicanje pozitivnih vrijednosti koje današnje društvo sve više gubi’

Od rada u računovodstvu pa do posla iz snova

Karijera Nikoline Bakule je savršen primjer situacije u kojoj vas profesionalni život odvede u potpuno drugom smjeru od onog koji je bio predviđen. Nikolina je urednica u izdavačkoj kući Alfa iza koje je pregršt sjajnih i inspirativnih izdanja, a baš takva je i Nikolina. Kroz njezine ruke (i oči) prošao je velik broj rukopisa koje danas čitamo kao knjige, a koje su tu da upotpune našu svakodnevicu i prošire horizonte.

S Nikolinom smo razgovarali o svim izazovima koje je izdavaštvo pred nju postavilo, ali i trenucima koji ju iznimno vesele – poslovno i privatno.

Kada ste se prvi put zainteresirali za izdavaštvo i kako ste započeli svoju karijeru kao urednica/izdavač?

Tijekom svog studija nisam planirala raditi u izdavaštvu, a još manje da ću biti urednica jer sam studirala ekonomiju. U izdavačkoj kući Alfa zaposlila sam se u računovodstvu, ali dugoročno se tamo nisam vidjela. Čim se otvorila prilika, prešla sam u odjel prodaje. Moja uloga sastojala se od analize prodaje te brige o kupcima, najviše knjižnicama.

S obzirom na to da smo mi izdavač specijaliziran za školske udžbenike, nismo imali puno naslova koje bismo mogli ponuditi široj publici. Mislila sam kako bi bilo sjajno iskoristiti otvorene kanale prodaje koje imamo i nadograditi naš asortiman. Po prirodi sam znatiželjna, volim čitati i istraživati pa sam tako naišla na jedan naslov kojeg nije bilo kod nas. Imala sam ideju kako bismo tu knjigu mogli izdati i prodati te sam došla s planom našem uredniku i direktoru. Oni su prihvatili moju ideju, knjiga se sjajno prodala, a ja sam postala urednica za publicistiku.

Možete li nam opisati svoj radni proces kao urednica/izdavač? Na koji način se brinete o odabiru i uređivanju knjiga?

Kao urednica za popularnu publicistiku pratim trendove u Hrvatskoj i vani. Nakon što pronađem zanimljiv naslov, organiziram cijeli proces izdavanja knjige koji uključuje pregovor oko izdavačkih prava, prijevod knjige, koordinaciju lekture, korekture, grafički dizajn i prijelom, kao i odabir papira na kojem će se knjiga tiskati. Također, vodim brigu o isplativosti, troškovima i vremenskim rokovima.

Nikolina u svijetu izdavaštva: Kako knjige oblikuju našu stvarnost?

Koji su kriteriji koje primjenjujete prilikom odabira knjiga za izdavanje? Koje vrste literature preferirate i koje teme smatrate posebno važnima?

Volim raditi na svom osobnom razvoju jer mi je važno osjetiti svoj doprinos društvu stoga rado čitam psihologije i poticajne autobiografije, ma da volim pročitati i svaki dobar roman. Ali sigurno je da ćete u mom odabiru najviše naći non – fiction naslova.

Na kojem principu surađujete s autorima i kako njihove ideje pretvarate u konačne knjige? Kakav je vaš odnos s njima tijekom cijelog procesa izdavanja?

Često nam stižu rukopisi koje zbog obima posla nije moguće sve pročitati.  Kako bi sve funkcioniralo, morala sam naučiti „skenirati” što bi od toga moglo biti zanimljivo i vrijedno. Kad vidim da nešto ima potencijal, savjetujem se s našim glavnim urednikom koji ima iskustvo i znanje te mi on mnogo pomaže.

U ovom poslu imala sam priliku surađivati s divnim ljudima; autorima, prevoditeljima i lektorima. Svatko od njih donosi svoje prijedloge te se međusobno dogovaramo i nadopunjujemo idejama. Kod izdavanja knjige važno je moći predvidjeti publiku i pogoditi što bi moglo biti zanimljivo čitatelju.

Kako se nosite s izazovima u industriji izdavaštva, poput promjena u navikama čitanja ili konkurencije od digitalnih medija?

Snažnim razvojem digitalizacije, djeca i mladi imaju sve manje strpljenja i koncentracije zadržati pažnju na bilo čemu, a kamoli na knjigama. Težnja instant zadovoljstvu, brzim i jednostavnim rješenjima bez dubljeg prodiranja u temu sve je češća praksa, radi čega duh i um sve više propadaju.

Važno je promovirati kulturu čitanja kroz kvalitetnu literaturu, a medije koristiti u svrhu promocije književnosti, umjetosti i kulture. Roditelji bi trebali moći na neki način približiti djeci kolika je dugoročna dobrobit čitanja i da time postajemo bolji ljudi i zadovoljnije osobe.

Prijavite se na newsletter

Koje su najvažnije lekcije koje ste naučili tijekom svog rada kao urednica/izdavač? Kako se razvijate i učite iz svojih iskustava?

Lijepo je raditi u izdavaštvu jer imate priliku mijenjati stvari na dobro. Rad s knjigama prilika je za promicanje pozitivnih vrijednosti koje današnje društvo sve više gubi. U mom radu, uz dobre trenutke bilo je i loših, kada nije sve uvijek išlo po zamišljenom planu. Međutim, to su sve bile lekcije iz kojih sam puno naučila. Najvažnije je učiti iz svojih i tuđih grešaka, biti uporan i raditi s ljubavlju.

Možete li izdvojiti svoje najveće postignuće kao urednice/izdavača u izdavačkoj kući Alfa publisher? Koje knjige ili projekti su vam posebno dragi?

Ponosna sam na svaku od svojih knjiga koje sam do sad uređivala te se nadam da će ih biti još puno. Lijep je osjećaj nakon više mjeseci rada konačno primiti gotov proizvod u ruke. U svaku od tih knjiga uloženo je posebno vrijeme i trud. Kroz rad s grafičkim dizajnerima puno sam naučila te sam nekoliko omota knjiga sama dizajnirala koristeći Adobe Photoshop i Dall-e Open AI.

Kako pratite trendove u književnosti, odnosno kako se prilagođavate promjenama u ukusima čitatelja?

Redovito obilazim sajmove, Londonski i Frankfurtski sajam knjiga dva su najveća sajma gdje se može saznati sve o trendovima; od vrhunske literature, dizajna, različitih digitalnih rješenja, tiska pa do prodaje. Na tim sajmovima se sastajem sa stranim izdavačima te razmjenjujemo iskustva s različitih tržišta. Oni nas često obavještavaju o novitetima, međutim naša je odluka što odabrati u moru noviteta jer svako tržište je drugačije.

Dobar dio moje biblioteke usmjeren je ženama, a one većim dijelom i jesu čitateljska publika. Pri donošenju odluka važnu ulogu imaju podaci o prodajnim trendovima, a komunikacijom s kolegama na terenu često dobivam povratne informacije što nedostaje na tržištu.

Koje su najvažnije lekcije koje ste naučili tijekom svog rada kao urednica/izdavač? koliko su vam te lekcije pomogle da se dodatno razvijete i učite?

Najvažnija lekcija koju sam naučila jest – snalaziti se; u različitim odnosima, okolnostima, s ograničenim resursima… Cijenim priliku koja mi je pružena da kroz ovaj posao razvijam svoju kreativnost, prepoznajem prilike i pretvaram ih u korisna rješenja.

Koje su vam najvažnije vrijednosti kada je riječ o knjigama koje izdajete i kojim standardima se vodite?

Nekada je svako kućanstvo bivše države u svojoj biblioteci posjedovalo Alfine knjige, dok se u posljednjih tridesetak godina nismo specijalizirali za obrazovni program. U našem asortimanu, osim udžbeničog programa nalazi se pregršt dječjih knjiga i lektira, uz koje su mnogi od nas odrastali. Novim bibliotekama širimo svijest o nama kao jednoj od najvećih izdavačkih kuća u Hrvatskoj, koja je na tržištu već više od pedeset godina.

Kako se nosite s kritikama i negativnim povratnim informacijama? Koliko vam iste pomažu da poboljšate svoj rad?

Kritike nisu nikome drage, međutim ako su konstruktivne, onda su itekako korisne i potrebne kako bismo se poboljšali i rasli. S vremenom se naučimo nositi s njima, prihvatimo ih kao priliku za rad na sebi. Bez obzira na kritike, ja često sama sebe preispitujem kako bih situaciju sagledala iz različitih kutova.

Kako se nosite sa stresom i pritiscima koji dolaze s vašom pozicijom?

Pozitivno je to što je moj posao raznolik, pa kad me jedno područje posla stresira, usmjerim pažnju na neki drugi dio posla. Najviše volim one kreativne poslove, u kojima mogu maštu pustiti na volju.

Kako biste zaokružili cijelu priču oko izdavanja određenog naslova, potreba je suradnja s profesionalcima poput ilustratora, dizajnera i tiskare. Na koji način funkcionira taj proces koji u konačnici daje vizualno privlačnu knjigu?

Unutar naše kuće imamo zaposlene dizajnere, no s obzirom na njihov dugogodišnji rad na udžbenicima, dizajn knjiga popularne publicistike za njih je bio izazov. Prateći trendove, uspjeli smo zajedno doći do zanimljivih rješenja te sam od njih naučila raditi u Photoshopu i InDesignu. Za dizajn naslovnica nekoliko zadnjih knjiga koristili smo umjetnu inteligenciju.

U dizajnu je važno biti ukorak s trendovima, kao i s tehnologijama koje se stalno mijenjaju i poboljšavaju. Protok informacija je sve brži, a tehnologije su sve pristupačnije korisnicima. Za opstanak na tržištu važno je biti agilan. Zato u mogim tvrtkama ulogu dizajnera preuzimaju kreativci koji nisu nužno dizajneri po struci.

Kako se brinete o autorskim pravima i zaštiti intelektualnog vlasništva u izdavaštvu?

Prilikom sklapanja ekskluzivnog ugovora s vlasnicima prava dogovaramo uvjete koji se odnose na kompletnu prezentaciju knjige, od korica do sadržaja. Također, u firmi imamo pravnika koji sastavlja ugovore i brine kako bi sve bilo u skladu sa zakonima i propisima.

Svaka knjiga prije tiska treba biti odobrena od strane autora. Knjige se ne smiju kopirati niti na bilo koji način umnožavati.

Na koji način podržavate nove i neafirmirane autore? Kako se odnosite prema mentorstvu i podršci mladim talentima?

Alfa je izdavač poznat po školskom programu, dužnost nam je doprinositi razvoju djece i mladih. Volim raditi s mladim i talentiranim ljudima, oni znaju što njihove vršnjake zanima i bolje razumiju tržište nego stariji. Nedavno smo izdali knjigu jedne mlade perspektivne hrvatske autorice Sare Škrobo, radi se o fantasy romanu za mlade.

Kako se odnosite prema digitalnom izdavaštvu i elektroničkim knjigama, tj. prilagođavate promjenama u načinu na koji ljudi konzumiraju knjige?

Bilo je ideja i prijedloga za izdavanje digitalnih knjiga no s obzirom na to da smo malo tržište nismo još našli poslovni model kojim bi nam to bilo isplativo. U Hrvatskoj mnogi još uvijek preferiraju tiskana izdanja, iako i knjige sve više idu ka digitalizaciji.

Kako vidite budućnost izdavaštva i koje su vaše ambicije i planovi za daljnji razvoj izdavačke kuće Alfa publisher te kako se vaša izdavačka kuća nosi s financijskim izazovima u industriji izdavaštva? Koje strategije koristite kako biste osigurali održivost poslovanja?

Najvažnija je dobra prodajna strategija, planiranje troškova i budžeta. Zbog visokih troškova i malih naklada nije lako biti izdavač u Hrvatskoj. Uz potpore, dobar marketing i jasnu financijsku strategiju može se živjeti. Bez modernog i kvalitetnog dizajna, bez marketinga i povezanosti i sa svim kanalima prodaje jako je teško prodati knjigu.

Što mislite da će prevagnuti u budućnosti – izdavaštvo ili ipak financijski kontroling?

Mene puno stvari zanima i veseli me kada uspijem riješiti neki problem. Naime, od urednika se puno očekuje; to treba biti osoba koja razumije tržište, trendove, dobru literaturu i upoznat je s rokovima i budžetima. S obzirom da sam ekonomske struke, mogu lakše shvatiti tržište, budžete i trendove, a za kvalitetnu literaturu tražim savjete. Trenutno uz posao urednice, radim na projektima vezanim za kontroling. Vidjet ćemo što će u budućnosti prevagnuti.

Prema vašem dosadašnjem iskustvu, koliko je važna edukacija i usavršavanje za postizanje izvrsnosti u radu?

Edukacija i usavršavanje su jako važni. Kao što sam spomenula, trendovi se stalno mijenjaju, kao i tehnologije. Neka radna mjesta nestaju, nastaju nova…Stoga više nije dovoljno samo završiti fakultet, potrebno je stalno usavršavanje. Prednost današnjeg vremena jest da se puno toga može naučiti na internetu, postoje seminari i edukacije za sve.

Kako Nikolina spaja hobije, inspiraciju i životne ciljeve u svojoj svakodnevici?

Koji su vaši hobiji i interesi izvan posla?

Moj hobi je dizajn naslovnica. Šalim se, ali istina je da kad usmjerite svoju pažnju na nešto što vas zanima, sve vrijeme se čini nebitnim. Ponekad bi sati proletjeli, ne bih ni primijetila koliko vremena sam uložila u neki projekt svoje znatiželje. U slobodno vrijeme osim istraživanja svega vezanog za knjige, bavim se uzgojem biljaka pa sam u svom dnevnom boravku izradila hidroponski sistem u cijevima za salate. Ostatak slobodnog vremena provodim s prijateljima, s obitelji ili u teretani.

Koje su vam najdraže knjige ili filmovi koji su utjecali na vas?

Ima puno dobrih knjiga i filmova koji ostavili snažan dojam na mene.Volim knjige koje inspiriraju i potiču na razmišljanje. Posebno drag film i knjiga, autobiografija, koju smo baš nedavno izdali je Moje lijevo stopalo, Christyja Browna. Christy je simbol volje koja ruši najteža ljudska ograničenja. Rođen s cerebralnom paralizom, liječnici su ga otpisali još kao bebu. Unatoč lošim prognozama uspio je dokazati da se u njemu krije snažan um te se afirmirao kao pisac i slikar, i to sve zahvaljujući svom lijevom stopalu!

On je živi primjer da u životu ništa nije nemoguće. Također, volim filmove Pijanist, Gladijator i Hrabro srce. Prva knjiga koju sam odabrala i uredila bila je Žena s planom, autobiografija Maye Musk. Ta knjiga ima posebno mjesto na mojoj listi… Ali od svih knjiga najdraža mi je Biblija, nju uvijek čitam. Moj popis knjiga i filmova prilično je raznolik, pa da dalje ne nabrajam, zaustavit ću se ovdje.

Izdvojite najvažniji savjet koji biste dali mladim stručnjacima koji žele slijediti vaše stope!

Rekla bih da je najvažnije razvijati svoju znatiželju, a razvijamo ju tako da što više čitamo o različitim temama. Kada nađemo što je predmet naše znatiželje, pustimo ju da nas vodi. Kroz znatiželju se povećava i naša kreativnost te dolazimo do zanimljivih ideja i rješenja.

Koji su vaši osobni ciljevi i ambicije u budućnosti, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu?

Želja mi je otkriti svaki svoj talent koji još nisam otkrila i riješiti što više problema. Od karijere važnija je samo obitelj, pa se jednog dana vidim kao majka i supruga.

Povezani članci

Najnovije

U galeriji hotela Rixos Premium Dubrovnik 12. srpnja 2024. otvorena je izložba “ZLATNA UVERTIRA” Dorin Zelenika, na kojoj su predstavljeni radovi akril na platnu.

Posljednjih godina svjetska modna scena postaje sve inkluzivnija, sve više uključujući osobe s invaliditetom u modne piste, kampanje i editorijale. Ovaj pomak prema raznolikosti pomaže razbijanju stereotipa i promovira prihvaćanje različitosti unutar industrije ljepote i mode.

IZIPIZI je brend koji je transformirao percepciju o naočalama kao skupom modnom dodatku, nudeći moderne, kvalitetne i elegantno dizajnirane modele po razumnim cijenama. Njihove naočale su popularne diljem svijeta, savršene za svaku priliku od čitanja do sunčanja, uz očuvanje planeta.