Kako je podcast postao digitalni i marketinški fenomen?
Podcast je medijska forma koja svoje korijene vuče iz ranih 2000-tih, kada su se pojavile prve platforme i tehnologije koje su omogućavale distribuciju digitalnog audio sadržaja preko interneta. Sam termin „podcast“ nastao je iz kombinacije riječi “iPod”, popularnog prijenosnog medijskog playjera tvrtke Apple, i „broadcast“ što znači emitiranje.
Definicija ove medijske forme može se sažeti tako da za podcast možemo reći da je serija digitalnih audio ili video zapisa koje korisnik u bilo kojem trenutku može preuzeti ili streamati kako bi slušao ili gledao ono što ga zanima. Podcasti pokrivaju veliki raspon tema te su zahvaljujući tome postali jedan od najpopularnijih oblika zabave, edukacije i izvora informacija.
Također, jedna od ključnih karakteristika podcasta je njihova dostupnost. Naime, slušatelji se mogu pretplatiti na serije koje ih zanimaju i automatski preuzeti nove epizode na svoje uređaje čim budu dostupne. To omogućava korisnicima da slušaju sadržaj dok primjerice putuju, vježbaju, obavljaju kućanske poslove ili tijekom odmora, pružajući im fleksibilan način konzumiranja informacija i zabave. Danas, sa sve većim rastom tehnologije, popularnost podcasta još je veća što ovu formu čini jednom od najvažnijih elemenata digitalne kulture.
Vrste podcasta:
- Intervju podcasti
Intervju podcast jedan je od najpopularnijih formata, a uključuje voditelja koji razgovara s gostom (jedan ili više) o određenoj temi. Teme razgovora obično se tiču stručnosti gosta, životnih iskustava ili specifičnih tema, a ovakav tip podcasta slušateljima omogućuje dublji uvid u određenu tematiku te izravnu priliku za učenjem kroz iskustvo i znanje gostiju.
2. Podcasti s više voditelja
U ovom formatu, dvoje ili više voditelja zajedno vodi podcast, često raspravljajući o različitim temama, dijeleći mišljenja ili komentirajući aktualna događanja. Dinamika između voditelja može ponuditi dodatnu dimenziju zabave i angažmana za slušatelje, odnosno moraju imati „ono nešto“ što ih ističe od ostalih podcasta iste vrste kako bi dugoročno ostali relevantni i zanimljivi.
3. Obrazovni podcasti
Kao što ime nalaže, obrazovni podcasti usmjereni su na podučavanje publike o određenim temama. Mogu pokrivati širok raspon područja, uključujući znanost, povijest, tehnologiju, jezike i slično. Ovi podcasti često koriste strukturirani format kako bi predstavili informacije na jasan i svima razumljiv način.
4. Storytelling podcasti
Ovi podcasti koriste pripovijedanje priča kao glavni mehanizam za angažiranje slušatelja. Mogu biti fikcijski, poput audio drama i fantastičnih priča, ili nefikcijski, poput dokumentarnih serija koje istražuju stvarne događaje, kriminalističke priče ili osobna iskustva. Storytelling podcasti posebno su atraktivni zbog mogućnosti stvaranja živopisne mentalne slike i emocionalno involviranje publike u ono o čemu govore.
5. Solo podcasti
Ovaj format podcasta omogućuje voditelju da dublje zaroni u specifične subjekte, dijeli osobne uvide, savjete ili vodi monologe na teme koje o kojima vole i imaju znanja pričati. Ovo je također jedna od najizazovnijih formi podcasta jer nema sugovornika, pa osoba mora sadržavati i x faktor kako bi slušatelji ostali zainteresirani.
6. Panel diskusije
Podcasti u formatu panel diskusije uključuju skupinu ljudi koji raspravljaju o određenoj temi. Ovaj format može omogućiti raznolikost mišljenja i duboku analizu teme s više perspektiva, a posebice je zanimljiv u video formi kada slušatelji glas mogu povezati sa slikom.
- 7. Hibridni podcasti
Radi se o podcastima koji kombiniraju različite elemente navedenih vrsta podcasta. Hibridni podcasti omogućavaju eksperimentiranje i propitkivanje uobičajenih formi te otkrivanje još boljeg načina pripovijedanja u ovom medijskom formatu. Neke od najčešćih kombinacija su panel diskusije i obrazovni podcasti ili intervju podcasti i panel diskusije.
Prijavite se na newsletter
Podcast kao poslovna mogućnost
Iako je produkcija podcasta znatno uznapredovala, ovaj medijski format i dalje je zadržao ono što ga je proslavilo. Radi se o praktičnosti i fleksibilnosti, a upravo su to temeljne karakteristike koje podcast čine sjajnom poslovnom mogućnošću za brojne kompanije. Naime, podcast kao poslovna mogućnost kompanijama nudi opciju da porade na svojoj autentičnosti te povezivanju s ciljanom publikom.
Forbes je kao primjer istaknuo razne varijante talk showova koji unatoč velikog gledanosti, publici ipak ne pružaju osjećaj prisnosti, što je kod podcasta potpuno drugačiji slučaj. Podcast uvijek bude siroviji i kolokvijalniji, a to znači da se slušatelji/gledatelji osjećaju kao da izravno komuniciraju s prijateljem. Videozapisi koji se mogu pronaći na društvenim mrežama poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna… često se gledaju s isključenim zvukom, pa gledatelji čitaju riječi na ekranu i do njih poruka ne dopire u punini.
Ovo „prigušeno“ iskustvo brendiranja može biti manje utjecajno od formata govorne riječi, pa se iz tog razloga, sugerira se da upravo podcasti budu pri vrhu popisa kada je riječ o odabiru marketinški sadržaja koji za zadatak ima prodati ili plasirati određeni proizvod/uslugu.
Podcasti nude izvrstan kanal za personalizaciju poslovanja i direktnu komunikaciju s ciljanom publikom, omogućavajući dijeljenje željene priče na intiman način.
Kako integrirati podcast u marketinške strategije?
Prilikom razvijanja marketinške strategije, kompanije često zanemaruju ključni element gradnje odnosa s potrošačima. Brendiranje ne znači samo prodaja proizvoda ili usluge, već i njegovanje odnosa između brenda i potrošača.
Brojni marketinški stručnjaci već odavno koriste potencijal podcasta, stvarajući ekosustav agencija i produkcijskih kuća posvećenih monetizaciji ove platforme. Primjerice, kompanije kao što je Podcast Heat proizvode visokokvalitetne podcaste koji uključuju prostor za reklame, dok produkcijske kuće poput Wonderyja nude modele slične streaming servisima, pružajući premium sadržaj i dodatne pogodnosti za pretplatnike.
Jedan od odličnih primjera dobrog marketinškog podcasta je Sephorin podcast #LIPSTORIES koji koristi format intervjua za raspravu o temama kao što su samopouzdanje i definicija ljepote. Također, brojni mediji imaju svoje podcaste unutar kojih razgovaraju o aktualnim temama s različitim gostima.
Pri odabiru formata podcasta, važno je uzeti u obzir publiku i poruku brenda. Format bi trebao odražavati brendiranje kompanije i biti privlačan ciljanoj publici – bilo da se radi o seriji intervjua, raspravama stručnjaka ili fikcijskim pripovijedanjima, važno je prilagoditi sadržaj interesima i potrebama publike koju se nastoji privući.
Kako bi određena kompanija utvrdila koja će strategija sadržaja najbolje rezonirati s ciljanom publikom, poželjno je provesti detaljnije istraživanje. Marketinški tim kompanije trebao bi razmisliti o testiranju sadržaja kroz različite kanale prije lansiranja podcasta, primjerice analizom angažmana na društvenim mrežama ili digitalnim publikacijama može se dobiti uvid u tip sadržaja koji publika preferira.
Stvaranje uspješne strategije sadržaja za podcast zahtijeva stalnu optimizaciju i inovacije. To nije proces koji se odvija izolirano, već traži aktivnu interakciju s publikom i prilagodbu sadržaja prema povratnim informacijama. Pokretanjem dijaloga s ciljanom publikom kompanija može osigurati da podcast odgovara njihovim potrebama i interesima, čime je ojačana veza sa starim i novim potrošačima.
5 savjeta za uspješan marketinški podcast
- Definirajte ciljeve i ciljanu publiku
Precizirajte što želite postići. Ako je cilj povećanje svijesti o brandu, podcast bi trebao naglašavati jedinstvenost vašeg branda i vrijednosti koje nudite, a za generiranje leadova, razmislite o uključivanju poziva na akciju koji slušatelje usmjerava na vašu web stranicu ili landing page. Također, provedite istraživanje tržišta kako biste razumjeli tko su vaši slušatelji, što ih zanima, i za koje probleme imate rješenje.
- 2. Razvijte strategiju sadržaja
Odaberite teme koje su ne samo relevantne za vašu industriju, već imaju i trajnu vrijednost za publiku. To osigurava da vaš podcast ostane relevantan i koristan i nakon što je objavljen. Dobro razmislite i o vrsti, odnosno formatu podcasta koji ćete koristiti te eksperimentirajte s različitim formatima u početnim epizodama kako biste vidjeli što najbolje funkcionira za vašu publiku. Što se tiče promocije, iskoristite sve kanale na kojima se nalazi vaša ciljana publika. To uključuje društvene mreže, blogove, e-mail kampanje, plaćene promocije, gerila marketing…
3. Produkcija i objavljivanje
Ono što većinu slušatelja odbija kod podcasta je loš zvuk, stoga razmišljate li o ovom načinu komunikacije s publikom obavezno investirajte u kvalitetnu opremu i softver za uređivanje snimljenog sadržaja. Također, odabir prave platforme za hosting vašeg podcasta ključno je za njegovu dostupnost.
- 4. Angažman i mjerljivost
Interakcija s vašom publikom kroz komentare, društvene mreže i slično, može pomoći u izgradnji zajednice. To također može pružiti uvid u to što vaša publika želi čuti u budućim epizodama, stoga je praćenje metrika kao što su ukupan broj slušanja, izvori prometa ili geografska raspodjela slušateljstva – ključan korak prilikom optimizacije vašeg podcasta i marketinških strategija.
- 5. Integracija s ostalim marketinškim aktivnostima
Obavezno integrirajte vaš podcast s drugim marketinškim aktivnostima za maksimalni učinak. Primjerice, možete koristiti svoj podcast za promociju nadolazećih događanja ili proizvoda jer transformacija sadržaja vašeg podcasta u druge formate može vam pomoći da dosegnete publiku koja preferiraj čitati umjesto slušati.
Izazovi podcasta i marketinških aktivacija
- Izgradnja publike
Za razliku od drugih medija, rast publike podcasta može biti sporiji jer je potrebno vrijeme kako bi se stvorila lojalnost. Također, s obzirom na preplavljenost tržišta podcastima, izazovno je istaknuti se i osigurati da potencijalni slušatelji pronađu vaš sadržaj.
- 2. Mjerenje uspješnosti
Iako se alati za analitiku podcasta poboljšavaju, još uvijek mogu biti ograničeni u usporedbi s drugim digitalnim kanalima. Također, povezivanje ulaganja u podcast s konkretnim povratom investicije (ROI) može biti izazovno, posebno kada je cilj nešto neopipljivo, kao što je izgradnja branda.
- 3. Produkcija i održavanje kvalitete
Kvalitetna produkcija podcasta zahtijeva vremenske i financijske resurse, uključujući opremu, softver za uređivanje, profesionalne usluge uređivanja… Stoga, izazov je dosljednosti tj. održavanje rasporeda objavljivanja s visokokvalitetnim sadržajem, posebice za manje timove ili pojedince.
- 4. Monetizacija
Iako monetizacija može biti cilj, pronalaženje sponzora ili oglašivača koji su voljni ulagati u vaš podcast može biti teško bez velike i angažirane publike, kao i razvijanje efikasnih modela prihoda poput pretplata, donacija ili prodaje proizvoda.
- 5. Diferencijacija
S milijunima dostupnih podcasta, teško je diferencirati se i ponuditi nešto jedinstveno što će privući slušatelje. Određene niše ili teme mogu biti prenatrpane, što čini teže pronalaženje jedinstvenog pristupa koji će vaš podcast učiniti primamljivim. Međutim, ovaj segment otvara i vrata novim kreativnim pristupima.