CSR strategije: Izgradnja održive budućnosti uz društveno odgovorno poslovanje
Korporativna društvena odgovornost ili CSR je termin koji obuhvaća moralne i etičke strategije te posvećenost kompanije odnosu sa zaposlenicima, politici firme, klijentima i slično, a sve s ciljem stjecanja što većeg povjerenja i legitimiteta kod potrošača.
CSR je iznimno važan u poslovanju jer kompanije koje aktivno provode politike korporativne društvene odgovornosti uživaju bolju reputaciju kod javnosti, privlače potencijalne zaposlenike, posebice mlađe generacije, usvajaju elemente održivog poslovanja i promoviraju želju za kontinuiranim rastom.
Također, pomoću CSR aktivnosti, kompanije mogu imati stvaran, pozitivan utjecaj na društvo. Na koji način je to izvedivo? Naime, odluči li određena kompanija pomoći, primjerice lokalnim zajednicama ulažući u programe obrazovanja ili zaštitu okoliša, promjena će biti itekako društveno korisna. Sve to doprinosi tome da se kompanija ističe od konkurencije i osnaži odnose s investitorima, kupcima, dobavljačima ili vladinim agencijama. Isto tako, društvena odgovornost potiče i inovacije, pružajući nove mogućnosti za razvoj održivih proizvoda ili usluga koje zadovoljavaju poslovne i društvene potrebe.
Primjeri CSR aktivnosti
Prema izvještaju KPMG iz 2020. godine, 80% najvećih svjetskih korporacija izvještava o svojim inicijativama CSR-a, što pokazuje rastuću važnost ovog pristupa. Tako je inicijativa „Grow with Google“ pokrenuta s ciljem razvoja digitalnih vještina kod ljudi diljem svijeta, a uključivala je velik broj besplatnih tečajeva i dostupnih obrazovnih materijala koji su pokrivali širok spektar tema.
Prijavite se na newsletter
Njihov pristup CSR-u je sveobuhvatan, a neki od primjera su sljedeći: Patagonia se fokusira na plasiranje proizvoda koji imaju minimalan utjecaj na okoliš, odnosno u procesu rada koristi se recikliranim i organskim materijalima. Također, kompanija je vrlo transparentna kada je u pitanju lanac opskrbe, glasno se zauzima za društvena i ekološka pitanja, a uspostavljen je i investicijski fond „Tin Shed Ventures“, koji ulaže u startupe koji rade na rješavanju ekoloških problema. Također, kompanija je i dio brojnih ekoloških inicijativa; primjerice, organizacija „1% for the Planet“ zahtijeva od kompanija da doniraju 1% svoje godišnje zarade ekološkim neprofitnim organizacijama.
Primjerice, digitalni marketing kao jedan od najperspektivnijih poslova današnjice, programiranje, strojno učenje, upravljanje umjetnom inteligencijom… Isto tako, Google je udružio snage i s brojim obrazovnim institucijama, neprofitnim organizacijama i vladama te nudio mogućnost stjecanja profesionalnih certifikata. Podrška je bila usmjerena i ka manjim poduzećima, a istaknuto je i zapadno balkansko područje za koje je Google posebno prilagodio programe usmjeravajući se na potrebe lokalnih zajednica, poduzeća i pojedinaca u spomenutoj regiji. Nadalje, Patagonia, američka tvrtka specijalizirana za vanjsku odjeću i opremu, ističe se kao jedan od globalnih lidera u području provođenja korporativne društvene odgovornosti.
Na domaćem terenu, Mastercard provodi niz korporativnih društveno odgovornih aktivnosti. Recimo, donacija dijela transakcija socijalno ugroženim obiteljima ili prikupljanje sredstava za poboljšanje zdravstvene skrbi u hrvatskim bolnicama. Također, Mastercard odlično reagira u kriznim situacijama te pruža instantnu podršku ugroženim područjima pogođenim elementarnom nepogodom.
Integracija korporativne društvene odgovornosti u sve aspekte poslovanja postaje sve važnija potrošačima, a to dokazuje i izvješće PwC-a iz 2021. godine, koje govori da čak 76% potrošača planira prestati kupovati proizvode ili koristi usluge kompanija koje ignoriraju socijalnu i ekološku odgovornost.
Budućnost i ključni koraci CSR strategija
Sukladno tome, kompanije trebaju razvijati i prodavati proizvode ili usluge koji su ekološki održivi i društveno korisni, dok integracija CSR-a u lanac opskrbe podrazumijeva rad s dobavljačima koji također pridaju važnost održivosti i etičkim praksama. Nadalje, vrlo je važan i odnos prema radnicima, osluškivanje njihovih prava te spremnost kompanije na promjene, promicanje raznolikosti i inkluzivnosti te osiguravanje zdravog i poticajnog radnog okruženja.
Ključni segmenti CSR strategija
Kao jedan od ključnih segmenata CSR strategija nameće se transparentnost na kojoj kompanije uglavnom trebaju poraditi. Kompanije moraju otvoreno i jasno komunicirati svoje napore i postignuća u području društvene i ekološke odgovornosti, naravno bez greenwashinga ili sličnih praksi zataškavanja, odnosno preuveličavanja stvarnog stanja. Jasna komunikacija i transparentnost osiguravaju da CSR postane dio primarne poslovne strategije, a ne samo jedna od dodatnih aktivnosti. Među posljednjim koracima je ulaganje u različita istraživanja i razvoj kako bi se potaknuli i oformili inovativni načini rješavanja društvenih i ekoloških izazova. To može uključivati razvoj održivih tehnologija, stvaranje ekološki prihvatljivih proizvoda i usluga, ali i rad na novim poslovnim modelima koji naglašavaju važnost društvene odgovornosti.
Kako implementirati korporativnu društvenu odgovornost u kompaniju?
- Razvoj i planiranje strategije
- – analizirajte trenutno poslovanje i identificirajte ključna područja za poboljšanje društvene i ekološke odgovornosti te razvijte jasnu CSR strategiju s definiranim ciljevima koji su usklađeni s misijom i vizijom kompanije
- Angažman dioničara
- – aktivno uključite dioničare (zaposlenike, kupce, investitore, lokalnu zajednicu) u razvoj i implementaciju CSR strategije
- – koristite njihove impulse za oblikovanje relevantnijih i učinkovitijih CSR aktivnosti
- Integracija CSR-a u sve poslovne procese
- – ugradite CSR prakse u sve aspekte poslovanja; uključujući lanac opskrbe, proizvodnju, marketing i upravljanje ljudskim resursima
- Komunikacija, edukacija i transparentnost
- – redovito obavještavajte dionike o CSR aktivnostima i postignućima te provedite obuku i edukaciju zaposlenika o važnosti i ulozi CSR-a u kompaniji
- Evaluacija i kontinuirano poboljšanje
- – postavite pokazatelje uspješnosti za mjerenje učinka CSR aktivnosti, redovito evaluirajte i prilagođavajte CSR strategiju za kontinuirano poboljšanje i prilagodbu novim izazovima, odnosno prilikama