Promjene u poslovnim modelima u eri digitalne transformacije
Živimo u ubrzanom dobu u kojem su svakim danom sve vidljiviji utjecaji digitalne transformacije.
Digitalna transformacija podrazumijeva proces integracije inovativnih digitalnih tehnologija u različite aspekte poslovanja, a sve s ciljem postizanja veće učinkovitosti i konkurentske prednosti. Ovaj proces ne samo da mijenja strukture organizacija i način rada, već i utječe na poslovne modele. Zašto je to tako?
Digitalna transformacija nije samo tehnološka promjena, ona sa sobom donosi i promjene u načinu komunikacije, što posljedično dovodi do novih organizacijskih struktura. Ona osim što utječe na poslovne modele, oblikuje konkurenciju te potiče inovaciju, a kompanije, odnosno tvrtke koje se u kratkom periodu prilagode novim poslovnim strujama – mogu ostvariti značajan profit ili prednost nad ostalim kompanijama.
O umjetnoj inteligenciji već se naveliko govori nekoliko godina, ali unazad godinu dana njezina upotreba postala je sveprisutna. Chat GPT kao jedna od jednostavnijih inačica već sad pokazuje da je za određene aspekte posla od izuzetne pomoći, a tu je još bezbroj softvera koji koriste napredniju umjetnu inteligenciju i računalne procese koji potiču rast i optimizaciju određenog poslovnog djelovanja. Online poslovanja i digitalizacija svih ostalih poslovanja, pozicionirali su pojam digitalne transformacije kao element koji je vidljiv u svakoj industriji te i iz dana u dan sve više raste.
Poslovni divovi poput primjerice Amazona i Googlea, Airbnba, Netflixa i sl., usvojili su tradicionalne poslove modele, ali su u njih implementirali tehnologiju na način koji potiče inovaciju i nove vrste korisničkog iskustva s usmjerenjem na praktičnost i učinkovitost. Istovremeno, pojavile su se neke potpuno nove kompanije poput freemiuma i softvera kao usluge.
Kako je tehnologija promijenila tradicionalne poslovne modele?
Kada bismo najjednostavnije morali objasniti što je to poslovni model, rekli bismo da je riječ o strateškom okviru koji određena kompanija/tvrtka implementira s ciljem generiranja vrijednosti svojih proizvoda ili usluga. Poslovni modeli kompanijama omogućuju stvaranje novih i jedinstvenih poslovnih modela ili s druge strane – poboljšanje postojećih kako bi stvorili nove izvore prihoda, razvili učinkovite procese i izgradili prisnije odnose s klijentima.
Maloprodaja
Maloprodaja uključuje prodaju proizvoda – krajnjem potrošaču ili u veleprodaju drugom maloprodajnom trgovcu koji će ih prodavati. Također, uključuje i tradicionalne, fizičke prodavaonice, internetske trgovine i mnoge hibridne poslovne modele. Digitalna transformacija dramatično je utjecala na maloprodaju u posljednjih dvadeset godina, a eksplozija popularnosti e-trgovine najbolji je primjer toga.
Online trgovine (primjerice Amazon, eBay ili Alibaba) koriste umjetnu inteligenciju te uz pomoć analitike targetiraju kupce s personaliziranim oglasima, porukama i iskustvima, a sve s ciljem veće povezanosti koja posljedično dovodi do bolje prodaje. Potaknuti time, tradicionalni prodavači poput primjerice Konzuma, Plodina ili svjetskih franšiza, bili su primorani u svoje procese uključiti digitalnu tehnologiju kako bi poboljšali iskustva kupaca te im ponudili jedinstveno iskustvo.
Prijavite se na newsletter
Proizvodnja
Ovaj model uključuje kupnju sirovina i izradu gotovih proizvoda ili komponenata za proizvode koje će se dalje stvarat. Naime, ovdje je riječ o još jednom tradicionalnom modelu koji postoji tisućama godina, ali sada je i on transformiran pojavom novih tehnologija. To uključuje robotsku tehnologiju, 3D ispis, pametne tvornice i sl. Navedene transformacije katkad se nazivaju „industrija 4.0“, što aludira na četvrtu fazu Industrijske revolucije.
Neke od najvećih izazova digitalne transformacije kod poslovnog modela proizvodnje, uključuju velike investicije koje kompanije moraju napraviti kako bi osigurale dovoljan broj zaposlenih s odgovarajućim vještinama za implementaciju i upravljanje novim tehnologijama.
Poslovni modeli usmjereni na usluge
Ovdje se radi o poslovanjima koja pružaju usluge umjesto proizvoda. To uključuje od profesionalnih usluga poput računovodstva, financija i prava, pa sve do usluga u sektorima ugostiteljstva, zdravstva, putovanja i turizma, događanja te osobnih usluga (frizeri, kozmetičari, treneri i sl.) Noviji poslovni modeli u ovoj kategoriji uključuju ponude softvera kao usluge poput Microsoft 365 te pretplatne usluge za zabavu kao što su Netflix, Spotify i slični streaming servisi. Digitalna transformacija omogućila je mnogim tvrtkama koje su ranije bile poznate po proizvodnji proizvoda da se prebace na pružanje usluga. To se posebno odnosi na dobavljače softvera, ali i na proizvođače automobila, kućanskih aparata i fitness uređaja.
Ovo omogućuje tvrtkama izgradnju predvidivih i ponavljajućih prihoda umjesto oslanjanja na jednokratne uplate, istovremeno pružajući nova iskustva kupcima. Tvrtke koje nude ovu vrstu pretplatničkih usluga, kao i organizacije koje pružaju profesionalne usluge, a tu se ubrajaju banke, odvjetnički uredi, računovodstvo i sl., mogu koristiti podatke, umjetnu inteligenciju i analitiku kako bi bolje razumjele na koji način kupci koriste i interagiraju njihove usluge.
Ovi alati potencijalno predviđaju pad u prodaji te omogućavaju djelovanje na vrijeme kako bi se taj isti pad smanjio ili u potpunosti zaustavio. Ovdje se kao jedan od ključnih izazova nameće činjenica da se ponašanja kupaca izuzetno brzo mijenjaju, a lojalnost je teško uspostaviti s obzirom na velik izbor koje je omogućilo digitalno doba.
Što je sljedeće?
Rastom utjecaja digitalne transformacije, sve više ćemo vidjeti njezine učinke u pojavi novih poslovnih modela, uključujući modele poput freemium, oglašivačke podrške i crowdfunder poslovanja. Poslovanja podržana oglašavanjem imat će koristi od precizno ciljanih promocija i personaliziranih poruka, a sve tvrtke će moći bolje optimizirati svoje strategije cijena, nudeći različite razine usluga i podrške u skladu s demografskim varijacijama i promjenjivim potrošačkih navika svojih klijenata.
Istovremeno, problemi vezani uz područje privatnosti, promjene u regulativama i zahtjevi za usklađivanjem te sve veći utjecaj cyber kriminala – na digitalna poslovanja stavljat će veliki pritisak jer bez obzira na to koji poslovni model kompanija usvoji, važno je prepoznati i doskočiti potencijalnim problemima, što zapravo znači da je ključno imati dobru poslovnu strategiju.
Zaključno, evolucija digitalne transformacije poslovnih modela nastavlja se širiti onoliko brzo koliko se šire i tehnološke inovacije, a to osim svega navedenog, u budućnosti zahtjeva kompanije koje čija će vizija počivati na kontinuiranoj svijesti o onome što se radi, obrazovanju i brzom prihvaćanju inovacija.