Budućnost automobila? Njemačka tvrtka najavila lansiranje letećih taksija
Automobilska industrija jedna je od onih koja se neprestano susreće s izazovima ekoloških rješenja, a u eri stalnih promjena i rastuće svijesti o održivosti, inspirirana je okrenuti se ekološki prihvatljivim inovacijama.
Tako održivost postaje ključni faktor kada govorimo o proizvodnji, dizajnu i korištenju automobila, a sve pod okriljem novih, inovativnih načina prijevoza.
Nova era prijevoza
Urban Air Mobility (UAM) je projekt njemačke tvrtke Volocopter koji predstavlja rješenje priljeva sve većeg broja ljudi u metropole diljem svijeta koji posljedično usporavaju kretanje gradovima čija infrastruktura nije prilagođena tako velikom broju. Riječ je o letećim taksijima na električni pogon koji bi predstavljali revolucionarnu ponudu prijevoza koristeći se nižim zračnim prostorom.
Iz Volocoptera poručuju kako im je u planu pružiti ekološki prihvatljivu uslugu koja će ubrzati gradski prijevoz i rasteretiti ulice prenapučene automobilima. Tvrtka letjelice planira realizirati u trima oblicima; VoloCity zamijenio bi klasičan gradski taksi, VoloRegion smatrao bi se zamjenom za putnički avion, dok je VoloDrone u funkciji teretnog drona koji bi prevozio teške terete.
Sve je spremno za taksi letjelice, ali čekaju se dozvole
Gradske taksi letjelice na električni pogon, odnosno VoloCity su nulti emisijski taksiji koji se uklapaju u sveobuhvatnu viziju urbanog zračnog prometa koji je istovremeno praktičan i funkcionalan te pogodan za ekosustav. Prvi službeni let letećeg taksija planiran je u 2024. na Olimpijskim igrama u Parizu. Međutim, dozvole su i dalje prepreka ovom projektu jer dosad niti jedan proizvođač zračnih taksija nije dobio sva potrebna odobrenja.
Naime, Volocopter nije prva tvrtka koja se zainteresirala za pružanje ove usluge na Olimpijskim igrama, ali se nada da će biti prva kojoj će francuska vlada to dozvoliti. Proces ishođenja dozvola je izazovan jer tvrtka mora vladi dostaviti rezultate više testova koji objašnjavaju kako se letjelica ponaša u primjerice različitim vremenskim uvjetima, na koji način funkcionira kontrola leta te osigurati svu potrebnu dokumentaciju Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa. Dirk Hoke, izvršni direktor tvrtke, kazao je kako su spremni na sve procedure jer nije riječ o modelu prijevoza na koji smo naviknuti, već o jedinstvenoj metodi kojoj treba vremena kako bi se implementirala u standardnu uslugu. Što se tiče ruta, iz tvrtke poručuju kako se trenutno planiraju i usklađuju s postojećom infrastrukturom, a osim Pariza, VoloCity planiran je i u Singapuru, Rimu i projektu Neom, odnosno pustinjskom gradu budućnosti na sjeveroistoku Saudijske Arabije.
Prijavite se na newsletter
Karakteristike VoloCityja
VoloCity je potpuno električni zrakoplov sposoban za vertikalno uzlijetanje i slijetanje s 2 sjedala, 18 rotora i beskrajnim mogućnostima. Razvijen kako bi zadovoljio zahtjevne standarde i uvjete europske Agencije za sigurnost zračnog prometa (EASA), inovativni dizajn VoloCityja već je dobio DOA (Design Organisation Approval), a sada firma radi na ishođenju tip certifikata (TC).
VoloCity je prošao testiranja u više od 2000 testnih letova i to u raznim prototipnim iteracijama. Ovi zračni taksiji opremljeni su s više redundantnih sustava, čineći zrakoplov maksimalno sigurnim od potencijalnih kvarova – rotori, električni motori, baterije, avionika i zasloni imaju najmanje dva zamjenska dijela. Također, svih 18 rotora djeluje unutar uskog frekvencijskog raspona, uglavnom se međusobno poništavajući.
U usporedbi s malim helikopterom, VoloCity letjelice su četiri puta tiše. Što se tiče stabilnosti i kontrole, iz tvrtke objašnjavaju da uz pomoć naprednih sustava i više od 100 mikroprocesora, ovi taksiji osiguravaju iznimnu stabilnost i kontrolu visine, ravnoteže i samog slijetanja, a umjesto goriva, lete ekonomičnom i sve održivijom električnom energijom.
13. studenog Volocopter je završio svoj prvi testni let s posadom na njujorškom heliodromu Downtown Manhattan u letjelici Volocopter 2X.
Probni let u najužurbanijem gradu na svijetu
Organiziran od strane gradonačelnika New Yorka, Erica Adamsa, i Ekonomske razvojne korporacije New Yorka (NYCEDC), Volocopter 2X sudjelovao je u najvećem svjetskom i prvom javnom događaju koji prikazuje više električnih vertikalnih polijetanja i slijetanja letjelica u gradu. Grad je na taj način predstavio novu viziju budućnosti heliodroma tražeći rješenja za poboljšanje kvalitete života stanovnika, a multikopterski dizajn Volocoptera istaknuo se pogodnim za kratke do srednje relacije, proizvodeći nula emisija tijekom leta i vrlo malo buke. Volocopter je sada uspješno i sigurno izveo letove u srcu dvaju najprometnijih metropola svijeta, New Yorka i Singapura.
Budućnost prometa je u letećim taksijima?
Analitičari diljem svijeta predviđaju da će tržište letećih taksija biti najbrže rastuće u narednim godinama, a iz Morgan Stanleyja ističu kako će leteći taksiji do 2040. vrijediti više od 1 bilijuna dolara godišnje. Iako ideja o letećim automobilima u ovom trenutku zvuči nadrealno, veći dio ekosustava već se razvija u komplementarnim tehnologijama. Primjerice, vojne bespilotne letjelice postoje godinama, a elektrificirana, autonomna vozila s vertikalnim uzlijetanjem i slijetanjem dobivaju na popularnosti. Poboljšanja u trajanju baterija, umjetnoj inteligenciji i satelitskim komunikacijama uvelike proširuju mogućnosti ovakve vrste prijevoza. Čak je i NASA u studenom 2018. ušla u priču o letećim automobilima, financirajući natjecanje s ciljem ubrzanja razvoja urbane zračne mobilnosti i usađivanja većeg povjerenja u tehnologiju.
Potencijal letećih vozila proizlazi iz njihove sposobnosti rješavanja izazovnih problema za tvrtke i potrošače. Dostava tereta vjerojatno bi bila prva primjena zbog manjeg stupnja tehničkih prepreka (težina, veličina, itd.) kao i manjih regulatornih uvjeta. Prednosti bi uključivale poboljšanu uslugu dostave paketa ruralnim područjima, smanjenje troškova i gužvi u urbanim područjima. No, konačni cilj ovakvih letjelica je prijevoz ljudi.
Također, već je počela utrka u tome tko će prvi plasirati ove inovativne načine prijevoza, a osim Volocoptera, u igri su i veliki igrači poput Airbusa ili Volkswagena, kao i brojni start-upovi. Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) sigurna je da će tvrtke koje aktivno rade na ishođenju dozvola i svim potrebnim sigurnosnim sustavima, ubrzo te dozvole i dobiti te krenuti u realizaciju posve novog načina prijevoza.
Kada je riječ o cijeni, pretpostavlja se da će putovanja letećim taksijima na svojim počecima biti skupa, a kao razlog navodi se kratko trajanje baterije i broj putnika koji se mogu smjestiti u letjelicu. Također, cijenu će povisiti i činjenica da ovi taksiji zahtijevaju poboljšane sustave kontrole leta, pa treba uzeti u obzir segment ulaganja u nove tehnologije i adekvatan radni kadar.