Tehnologija

Što je to NFT i na koji način funkcionira?

NFT ili „non-fungible token“ je vrsta digitalnog certifikata koji predstavlja vlasništvo nad jedinstvenom stavkom ili djelom na internetu.

NFT-ovi su dio blockchain tehnologije koja stoji i iza većine kriptovaluta, ali se značajno razlikuju po svojoj jedinstvenosti i nezamjenjivosti. Kreirani su kao svojevrsno sredstvo za čuvanje vrijednosti i kao provjerljivi dokazi vlasništva nad određenim oblicima digitalne imovine.

Ključne karakteristike i primjena NFT-a

Primarna razlika između kriptovaluta i NFT-a je ta da je svaki NFT jedinstven i ne može se zamijeniti s drugim NFT-om. Također, NFT-ovi mogu predstavljati digitalne umjetničke segmente, kolekcionarske predmete, glazbu, videozapise i slično. Ono po čemu su još specifični je i mogućnost transparentnog praćenja vlasništva i povijesti transakcija, a ovi čimbenici posebice su značajni u aspektima digitalne umjetnosti.

Kada je riječ o primjeni NFT-a, umjetnici ih često koriste za prodaju digitalnih djela. Nastavno tome, ovakva vrsta vlasništva pokazala se je dobrim odabirom i za razne digitalne inačice kolekcionarskih karata i sličnih rijetkih predmeta, dok se u gaming industriji NFT koristi za predstavljanje jedinstvenih virtualnih predmeta unutar igara. S druge strane, u glazbeno-filmskoj industriji, NFT-ovi se koriste za distribuciju i prodaju djela, a i tržište nekretnina može predstavljati vlasništvo nad digitalnim nekretninama u virtualnom svijetu putem NFT-a.

Proboj NFT-a

Prvi primjeri NFT-a sežu u 2014. s projektom „Colored Coins“ na Bitcoin blockchainu. Iako nije bio uspješan u smislu široke primjene, „Colored Coins“ je ostao zabilježen kao rani pokušaj korištenja blockchaina za predstavljanje i trgovinu nekretninama, kuponima i slično. Konkretniji proboj NFT-a dogodio se 2015. godine s lansiranjem Ethereum blockchaina koji je uveo pametne ugovore, omogućujući stvaranje složenijih oblika digitalnih tokena.

Jedan od prvih značajnih NFT projekata na Ethereumu bio je „CryptoPunks“ koji se je sastojao od 10,000 jedinstveno generiranih likova od kojih je svaki od njih postojao kao NFT.  No, projekt koji je zaista doveo NFT-e u središte pažnje bio je „CryptoKitties“ lansiran krajem 2017. godine. Ova igra zasnovana je na Ethereum blockchainu gdje igrači mogu kupovati, sakupljati, uzgajati i prodavati virtualne mačke od kojih je svaka NFT. Popularnost „CryptoKitties” igrice bila je iznimno velika, što je dovelo do znatnog povećanja transakcija na Ethereum mreži i pružilo široj javnosti stvarni uvid u mogućnosti NFT tehnologije. Od tada, NFT tržište je značajno raslo, proširilo se na različite domene koje uključuju glazbu, digitalnu umjetnost, video igre i slično.

Jedan od najpoznatijih primjera je prodaja digitalne umjetnine „Everydays: The First 5000 Days“ umjetnika Beeplea koji je na aukciji kuće Christie’s prodan za vrtoglavih 69 milijuna dolara.

Kako kupiti i prodati NFT

Kupovina i prodaja NFT-a je postupak koji uključuje nekoliko ključnih koraka i razumijevanje osnovnih principa rada blockchain tehnologije i digitalnih tržišta. Prvi korak u trgovini NFT-a je odabir odgovarajuće platforme (OpenSea, Rarible, Foundation…) koje nude različite vrste NFT-a (digitalna umjetnost, kolekcionarski predmeti, glazba…) Nakon što odaberete željenu platformu, sljedeći korak je postavljanje digitalnog novčanika. Digitalni novčanik služi za pohranu kriptovaluta, koje su potrebne za kupnju NFT-a.

Ethereum je najčešće korištena kriptovaluta za NFT transakcije, a popularni novčanici koji se koriste uključuju MetaMask, Coinbase Wallet i Trust Wallet. Nakon što odaberete svoj novčanik, potrebno ga je povezati s odabranom NFT platformom. Nakon što je vaš novčanik povezan, možete početi pretraživati NFT-e koji se mogu kupiti odmah po fiksnoj cijeni ili putem aukcija.

Što se tiče prodaje, prvo morate objaviti (mint) svoj digitalni objekt na blockchain (to ga pretvara u NFT). Spomenuti proces uključuje određivanje detalja vašeg NFT-a, kao što su primjerice cijena, opis i royalties koje biste mogli primiti od budućih prodaja. Nakon što je NFT objavljen, možete ga postaviti na prodaju na određenoj platformi, a baš kao i kod kupovine, prodaja NFT-a uključuje transakcijske troškove i proviziju platforme.

Ipak, važno je imati na umu da kupovina i prodaja NFT-a može biti uzbudljiva, jednako kao i riskantna. Tržište NFT-a je relativno novo, a to znači sklono promjenama – stoga je važno provesti temeljito istraživanje i razumjeti rizike prije značajnijih ulaganja.

Prijavite se na newsletter

Razlika između NFT-a i kriptovaluta

Unatoč tome što su NFT-ovi i kriptovalute izgrađeni na blockchain tehnologiji – njihove temeljne karakteristike i namjene su različite.

Kriptovalute (Bitcoin, Ethereum i mnoge druge) po svojoj definiciji su digitalna sredstva koja služe kao sredstvo razmjene. To nas dovodi do toga da je glavna značajka kriptovaluta njihova zamjenjivost. Što to znači? Naime, svaka jedinica kriptovalute je identična i može se zamijeniti s bilo kojom drugom istom jedinicom. Ovo je slično klasičnom sistemu novca, primjerice jedan euro uvijek vrijedi isto kao i drugi euro. 

S druge strane, NFT su jedinstveni digitalni tokeni koji predstavljaju vlasništvo nad specifičnim digitalnim objektom ili djelom. Kao što smo već spomenuli, svaki NFT je nezamjenjiv, a nezamjenjivost NFT-ovima daje značajnu vrijednost, posebno u svijetu digitalne umjetnosti, kolekcionarstva i drugih oblika digitalnog vlasništva. Jedna od glavnih razlika između NFT-ova i kriptovaluta je i u njihovoj primjeni. Dok se kriptovalute uglavnom koriste za financijske transakcije i kao oblik dugoročne investicije, NFT-ovi služe kao način dokazivanja vlasništva nad jedinstvenim digitalnim objektima.

NFT-ovi su za mnoge kreativce stvorili novi način monetiziranja digitalnih radova, dok su kriptovalute revolucionirale način na koji razmišljamo o novcu i transakcijama. Ulaganje u NFT-ove može biti privlačno onima koji cijene jedinstvenost i umjetničko stvaralaštvo, dok su kriptovalute privlačnije onima koji traže alternativne financijske instrumente, odnosno dugoročne investicije.

Povezani članci

Najnovije

Treći po redu Women’s Weekend, festival koji je u samo tri godine postao simbol liderstva, promjena i ravnopravnosti, i ove godine u Rijeku dovodi globalno poznata imena iz svijeta politike, zabave, medija i sporta. Od političkih lidera preko stručnjakinja iz zdravstva i humanitarnih organizacija, do ključnih figura iz svijeta NBA-a i luksuza – Borut Pahor, Khalia Collier, Ana Marita Brant i Luisa Brumana samo su neka od imena koja će ove godine gostovati od 6. do 9. ožujka u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci.

Hrvatski modni brend Robert Sever donosi svoju novu kolekciju za sezonu jesen/zimu 2024. pod nazivom Sophistique, predstavljenu kroz vizualno upečatljivu kampanju koja naglašava dualnost između klasične elegancije i spontanosti.

Modna stilistica Ivana Pavić svojom radionicom “Stilska Jednadžba” već godinama pomaže ženama da otkriju vlastiti stil, odabirući odjeću koja najbolje ističe njihove prednosti. Od prvih koraka, Ivana se posvetila edukaciji žena o tome kako odjeću koristiti kao alat za izražavanje osobnosti i postizanje vizualnog sklada. Njezina radionica fokusira se na osvješćivanje važnosti pravilnog odabira krojeva i materijala sukladno građi tijela, čime se potiče samopouzdanje i stil.