Inspiracija

Biti stilist i modni dizajner: Razgovarali smo s Barbarom Repe koja nam je otkrila sve tajne modnog biznisa

O izazovima, konkurenciji i planovima za budućnost

Barbara Repe je dobro znano ime na domaćoj modnoj sceni, ali ova talentirana stilistica, kostimografkinja i modna dizajnerica, uspješnu karijeru gradi i izvan granica Lijepe Naše. Barbara predstavlja pravu riznicu inspiracije i kreativnosti, a svoje modno viđenje pretače u zanimljive estetske priče koje s lakoćom prilagođava potrebama klijenata. S puno odrađenih stilističkih utakmica u nogama, Barbara je nedavno pokrenula brend unikatnih ručno rađenih torbica koje su prava preslika njezine osobnosti i modne forme.

U nastavku smo s Barbarom razgovarali o modi, industriji, ali i privatnim procesima koji joj daju energiju i motivaciju.

Dizajn kostima

Kada (i kako) ste prvi put razvili interes za modu i dizajn kostima?

Oduvijek me privlačila moda. Odrasla sam s plesom i kostimima te me uvijek zabavljalo kostimiranje i spajanje naizgled nespojivog. Kako su godine prolazile, otkrila sam modne magazine i zakoračila u svijet mode, koji me naprosto očarao. Moda je bila bajka, kreativnost i zabava.

Silistica za odjeću koja priča priču

Možete li nam opisati proces stvaranja i dizajniranja kostima za različite projekte?

Nastojim što manje intervenirati na snimanjima sa svojim kostimima, no vrlo često se dogodi da u posljednji tren izradim ili doradim taj jedan komad odjeće ili dodatak koji je potreban da styling dovedem na višu razinu. Dok sam radila na opernim projektima u Bernu u Švicarskoj, imala sam dosta odriješene ruke što se tiče kostima te sam se uvijek dala 100% u pronalasku najprikladnijih za određene uloge. Pro bit upoznala pjevače te razgovarala s produkcijom o ulogama te bih potom krenula u sakupljanje potrebnih komada.

Stilistica vs. Dizajnerica

Kako ste došli na ideju za pokretanjem vlastitog brenda ručno rađenih torbica “Repe”? Koje su karakteristike i elementi koji čine vaše torbice jedinstvenima i prepoznatljivima?

Ideja je došla spontano. Skupljam torbice od perlica godinama i s obzirom na to da nema velika ponuda na tržištu, prije godinu dana odlučila sam naučiti izradu istih. Uz gust raspored putovanja i snimanja, taj pothvat je malo pričekao te sam u prvoj rupi prionula poslu te naučila izradu. Nakon nekoliko “testnih” modela, partner i prijatelji nagovorili su me da bih doista i trebala pokrenuti vlastiti brend. Volim raditi s rukama te imam sreću da posjedujem hiperfokus, tako da me izrada torbica od perlica opušta, iako je dosta zahtjevan i dugotrajan proces, koji iziskuje koncentraciju, snagu u rukama te koncentraciju.

Volim jednostavan dizajn s odmakom te sam tako pristupila i izgledu torbica. Geometrijski oblici, pomalo skulpturalne, no vrlo nosive. Odabirala sam zanimljive boje, kako bi torbice doista iskakale. Svaka torbica je unikat te sam odlučila da neću “štancati”, već da ću se svakoj posvetiti zasebno, kako bi svaka osoba imala jedinstven primjerak u boji i modelu.

Kako odabirete materijale za izradu torbica te koje vrste materijala preferirate i zašto?

U većini situacija odabirem perlice izrađene od akrila, kako torbice ne bi bile preteške za svakodnevno nošenje. Iznimno je bitno odabrati pravu veličinu perlica te paziti na promjer rupice te omjer iste i najlon flaksa. Kod konca, odnosno flaksa, jako je bitno odabrati izdržljiv materijal koji može podnijeti veće težine te da je prave debljine, kako se ne bi gubila forma torbica. Kod odabira flaksa mi je trebalo dosta vremena da pronađem idealan. Flaks ne bi smio biti ni pretanak niti rastezljiv, a ne smije ni pucati kod vezanja.

Kako se brinete o visokoj kvaliteti i izradi vaših torbica? Kakve tehnike i procese koristite?

Sve perlice dobro operem, kako bi bile čiste od ikakvih tvorničkih ostataka, pregledam te napravim mali testni dio, kako bih mogla utvrditi kako se ponašaju perlice i što mogu očekivati. Tek nakon provjere krećem s osmišljavanjem dizajna i potom izradom. Tehnika izrade torbica od perlica je na prvi pogled jednostavna, no postoji puno začkuljica koje jednostavno sami morate riješiti i naučiti kroz sam proces. Perlice se nižu te ukrižuju dvije po dvije, pa tako i preko 1000 puta. Najlon flaks mora stalno biti napet te ima puno potezanja, što dovodi do rezanja i ozljeda na prstima, tako da i na tom području moram biti oprezna i raditi pauze nakon dva dana rada, kako se ne bih dodatno ozlijedila. Sam proces izrade torbica je 3 do 7 dana, ovisno o modelu i kompleksnosti izrade.

Prijavite se na newsletter

Kako se nosite s izazovima u proizvodnji i opskrbi materijala za svoj brend?

Odlučila sam ići polako, kolekciju po kolekciju te si dajem dovoljno vremena za pronalazak materijala te sam kreativan proces. Nisam tip osobe koja gubi glavu ako ne pronađe nešto identično zamisli, već se prepustim spontanom pronalasku materijala koji me potom inspiriraju dalje oko modela.

Na koji način se povezujete s kupcima i kako koristite povratne informacije kako biste poboljšali svoje proizvode? Također, koliko vam društvene mreže pomažu u promoviranju brenda i potencijalnom privlačenju novih kupaca?

Povezujem se uživo te putem weba i društvenih mreža. Osluškujem što bi potencijalni kupci voljeli te nastojim ponuditi tržištu bezvremenske proizvode koji nisu samo krik trenutka. Koristim isključivo Instagram kao platformu za oglašavanje. S kolegicama kreirala sam lijepu kampanju koja je fenomenalno odjeknula u gotovo svim medijima te sam jako ponosna na naš rad. Torbice od perlica su izrazito nišne i smatram da se promocija treba odvijati sporijim, više native tempom.

Koji su vaši glavni izvori inspiracije za dizajniranje torbica?

Kratko rečeno – internet. Torbice od perlica nisu ništa novo na tržištu te se periodično pojavljuju kroz modnu povijest. Volim istraživati i pronalaziti arhivne fotografije raznih modela, a internet je tu pravi saveznik za inspiraciju. No na kraju, kada dolazi do odluke i izrade, vodim se intuicijom te trenutnom inspiracijom i svi modeli nastaju spontano.

Koji je vaš stav kada je riječ o održivosti i ekološki prihvatljivim praksama i primjenjujete li neke u izradi svojih torbica?

Nisam tip koji odabire biti pokretom greenwashinga te ne želim neiskreno pristupati svom brendu, pogotovo jer torbice nisu izrađene od prirodnih materijala. Ono što mogu naglasiti jest da nisam pobornik hoardanja, unatoč tome što sam stilist koji posjeduje velik fundus odjeće i dodataka. Izrađujem torbice koje nisu dio mikrotrenda, već su timeless i mogu se nositi godinama, bez obzira na trendove koji se mijenjaju.

Kako se nosite s konkurencijom na tržištu ručno rađenih torbica? Što je ono nešto što vas razlikuje od ostalih brendova?

Konkurencija je uvijek zdrava i oduševljena sam što i kako ljudi izrađuju torbice. Podržavam i poštujem ostale brendove jer znam koliko volje, vremena i izdržljivosti treba za izradu istih. Kao i u svakoj niši, ima i ljudi koji su scammeri te prodaju handmade proizvode vlastite produkcije, no zapravo su samo preprodavači, što je isto u redu, što se vidi i po cijenama proizvoda, koje su dosta niže.

Moj brend se razlikuje po tome što ne radim custom made narudžbe te sam odlučila izbacivati isključivo kolekciju po kolekciju. Zbog prirode mog posla ne mogu garantirati izradu i isporuku u zadanom vremenskom okviru te je to jedan od razloga što sam odlučila prvo izraditi sve modele te onda potom pustiti na tržište. Sve torbice su unikati te ne postoji mogućnost ponavljanja.

Podržavate li kroz svoj dizajn i druge umjetnike i obrtnike u svojoj zajednici?

Uključila sam fenomenalne dizajnerske komade u set dizajn kampanje, od concept trgovine soba.hr jer pratim, poštujem i podržavam njihov rad.

Za izradu vaših torbica potrebno je puno vještina, ali i učenja. Objasnite nam na koji način pratite trendove u industriji i iste primjenjujete u svom dizajnu?

Nastojim prije izrade svake nove torbice naučiti još neke tehnike, kako bih imala veću širinu pri izradi novih modela. Iako sam tek nedavno predstavila prvu kolekciju, za koju je izrada potrajala pet mjeseci, već sam polako krenula s izradom nove jesensko/zimske kolekcije. Ne pratim trendove svjesno te kao i u poslu stilista, volim imati mali odmak, kako se moj ukus, kreativnost i stil ne bi previše podredio trenutnim trendovima.

Kako se nosite s izazovima u financiranju i upravljanju vlastitim brendom?

Zasad sve ide polako i stabilno. Moja primarna adresa je u Berlinu te je i moja tvrtka registrirana u Njemačkoj, tako da je taj financijski dio bio poprilično brz i jednostavan za posložiti. Svjesna sam da uspjeh ne dolazi preko noći i da treba biti iznimno strpljiv i pozitivnog odnosa prema sebi i brendu.

Koje su bile vaše najveće inspiracije i utjecaji na početku karijere u modnom svijetu?

Velik sam obožavatelj Grace Coddington i cijele jedne bajkovite ere u modi te je taj period iznimno utjecao ne samo na početak karijere, već i na današnji odnos prema modi i estetici. Moda je oduvijek bila velik dio mog života te me oblikovala u osobu koja jesam danas. Časopisi, modne revije, kasnije modni blogovi, gdje sam i sama bila jedan od pionira te branše, koja se u svega desetak godina razvila u jedan od najlukrativnijih biznisa na svijetu, sve su do djelići slagalice koji su me doveli do posla stilista te naposljetku, i do stvaranja vlastitog brenda.

Možete li nam opisati svoj stil i estetiku koju promovirate kroz vlastiti brend?

Moj stil je oduvijek bio eklektičan, ne previše podložan trendovima i nekad ne po ukusu većine. Volim maksimalizam kombiniran s jednostavnim linijama te sam to pretočila i u dizajn vlastitih torbica. Volim jednostavnost s pomakom. Torbice, unatoč tome što možda izgledaju nenosivo na prvi pogled, iznimno su lake za kombiniranje u dnevnim, tako i u večernjim izdanjima. Vodila sam računa da su dimenzije torbica racionalne te da doista stanu stvari koje nam trebaju u njih. Koliko god sam fan ludih i minijaturnih torbica, mrzim ako ne mogu staviti mobitel i manji novčanik u iste te sam nastojala da je svaka torbica, osim izgleda, i funkcionalna.

Ispričajte nam ukratko proces koji se krije iza suradnje s klijentima kojima pružate stilističke usluge!

Kroz desetogodišnje bogato iskustvo u modnoj branši, mogu reći da se vrlo dobro i lako snalazim u suradnji s klijentima te nastojim pružiti efikasnu i kvalitetnu uslugu. Brzo prepoznajem želje klijenata te ih nastojim izvršiti na najbolji mogući način u datim situacijama, uz obostrano zadovoljstvo. Nekad se želje klijenata i realna situacija razlikuju te tada dolazi do kompromisa, uz nežrtvovanje kvalitete usluge.

Kako se nosite s prilagođavanjem različitim stilovima i preferencijama klijenata prilikom stiliziranja?

Radim svoj posao jako dugo te imam širinu u pogledu mode i stiliziranja različitih stilova. Prilagodljiva sam te uvijek osluškujem smjer u kojem klijent želi ići. Nekada se dogodi da klijent nije siguran te sam otvorena za sugestije i kompromise, kako bi na kraju proizvod bio zadovoljavajuć i klijentu i meni.

Možete li s nama podijeliti neke od svojih najuspješnijih projekata ili suradnji u modnom svijetu?

Radila sam na stotinama editorijala i kampanja, stilizirala velik broj zvijezda, snimila više od 70 glazbenih videa. Uz modu, radila sam i petnaestak opernih projekata u Švicarskoj.

Kao neke najdraže projekte, uvijek bih izdvojila H&M kampanje, jubilarni 200. broj Elle magazina s očaravajućom Juditom Franković u glavnoj ulozi, globalnu kampanju za ARRI, snimljenu u Berlinu. Radila sam i radim s velikim brojem klijenata i medija, a s nekima imam i dugogodišnje uspješne suradnje, što me uvijek uveseljava.

Koje su ključne karakteristike koje čine neki odjevni predmet ili kombinaciju odjeće posebnima i upečatljivima?

Nema pravila. Nekada je to boja, nekada uzorak, a nekada kroj. Posebnost odjevnog predmeta ili modnog dodatka može biti i u detaljima, no na kraju priče, najbitnije je kako se taj predmet uklapa u ostatak modne kombinacije, odnosno stylinga. Mogu biti najljepše cipele, najposebnije, no ako su iskombinirane s nelaskajućim ostalim komadima, ne dolaze do izražaja.

Pratite li modne trendove i na koji način ih uključujete u svoj rad?

Nastojim izbjegavati budno praćenje trendova jer smatram da slijepim praćenjem istih, gubimo vlastit smisao i ukus te se utopimo u moru informacija. Naravno da su trendovi dio mog posla i rada te ih moram interpretirati u editorijalima te adverotrijalnim kampanjama, no uvijek pokušavam te iste trendove stilizirati na nosiv i ne dosadan način.

S obzirom na vaše dosadašnje iskustvo, na koji način moda može izražavati nečiju individualnost i osobnost?

Odjeća može biti štit, a može biti i sredstvo komunikacije, sve ovisi o odabiru osobe. Moda je fantastičan alat za ekspresiju, a opet može dati i komfor pripadanja određenoj subkulturi ili grupi ljudi. Žao mi je da su danas ljudi previše fokusirani i orijentirani pripadanju određenim grupama ljudi te gube vlastitu kreativnost i individualnost te na kraju svi izgledaju “kao na traci”. IT torbe koje “moramo” imati, IT hlače, IT cipele, IT frizura – smatram da je pomama za mikrotrendovima i lažan Instagram lifestyle uzeo maha. Jednom živimo, kratko smo ovdje, zašto se utapati u tim trendovima? Čak i u velegradovima koji slove kao slobodni i kreativni, ne vidim tu kreativnost i individualnost. U Berlinu su svi progresivni i individualni, no što se dulje promatra, više dolazi do izražaja koliko je i tamo ljudi rob trendova, pa i “nije me briga kako izgledam” trendova. Imam osjećaj da se ljudi boje izaći iz zone komfora i odijevati se kako im se sviđa, zbog straha da će biti neprihvaćeni u društvu, što je tužno.

Što biste istaknuli kao pogreške koje ljudi čine prilikom odijevanja i kako ih izbjeći?

Slijepo praćenje trendova i nepoštivanje vlastite građe. Često ljudi kupuju premalenu odjeću te odjeću koja ne pristaje njihovoj građi, što onda na kraju rezultira neskladnim izgledom.

Kako se moda i stiliziranje može koristiti za izgradnju samopouzdanja i pozitivne slike o sebi?

Vjerujem da odjeća može popraviti raspoloženje ili bar pokrenuti taj proces. Odijevanje je ritual koji ponavljamo svakog dana svog života i često ne vidimo smisao u odijevanju lijepe odjeće. Odjeća može biti i lijepa i funkcionalna i udobna te može poslužiti kao produžena ruka samopouzdanja. Pozitivna slika o sebi kreće od nas samih, kako se brinemo za sebe i fizički i mentalno. Lijepa haljina ili cipele mogu nekada pomoći razbiti loše spirale u kojima se svi ponekad nađemo.

Kako birate odgovarajuće komade odjeće za različite prigode i evente?

Cijeli proces je gotovo uvijek vođen intuicijom u datom trenutku. Nisam štreberski tip koji će gomilati tone odjeće i dodataka, već se vodim osjećajem i iskustvom te u samom procesu stvorim stylinge. Odjeću i dodatke za fundus također kupujem vođena intuicijom i spontano, što se pokazalo kao najbolji i najefikasniji način.

Kako biste opisali vašu viziju budućnosti mode i stiliziranja?

Pozitivan realist sam po prirodi te pratim događanja i promjene u svijetu mode. Neke politike su neodržive te će se prije ili kasnije morati početi mijenjati, prvenstveno gledano na odnos prema freelancerima i kreativcima u industriji, koji nose većinu svega na svojim leđima. Klijenti nas ponekad gledaju kao potrošnu robu te ne razmišljaju da je iza te cijene te usluge stoje godine rada, iskustva, fizički rad i znanje. Nadam se da će se taj dio problematike početi raspetljavati u skorijoj budućnosti. Budućnost mode nije još iskristalizirana, može otići u puno različitih smjerova te shodno tome, ne bih htjela prognozirati.

Koje su vaše ambicije i planovi za budućnost u modnoj industriji?

Voljela bih više raditi van Hrvatske, povezati se s talijanskim i turskim tržištem, između ostaloga. Volim svoj posao te bih voljela stilizirati još dugi niz godina, iako je fizički iznimno naporno. Nastojim se razvijati i stabilno rasti iz godine u godinu. Ambicije su tu, a kada se karte poslože bit će i proširenje i na druga tržišta, osim Hrvatske i Njemačke.

Raditi u modnoj industriji je izazovno. Jeste li ikada osjetili poriv da odustanete? Što vas je motiviralo da ipak nastavite razvijati vlastiti brend?

Ušla sam u modnu industriju vrlo mlada i zelena, kao jedan od pionira modnih blogova u našoj regiji. Od tada je prošlo 14 godina, gdje sam putem stekla nevjerojatno bogato iskustvo o modi i ljudskim odnosima. Koliko god mi je nekad bilo teško i unatoč ozljedama kao što je trajno oštećenje peronealnog živca, nikad nisam imala poriv da odustanem. Volim svoj posao jer mi daje prostora za kreativnost, osobni rast, slobodu i život na dvije adrese. U svakom biznisu postoje dobre i loše stvari, sve ovisi kolika je vaša želja i sposobnost za opstankom. Mnogi su pokušali sa stilizmom, no putem vrlo brzo odustali. Mnogi ne vole svoj posao kreativca u ovoj industriji, no ostaju iz njima znanih razloga. Moja politika je da ako smatram da nešto nije za mene, neću ostajati. Styling je moj alat u komunikaciji sa svijetom, gdje mogu inspirirati ljude i potaknuti na kreativnost, bez naporne pretencioznosti. Ne volim grupiranje i elitizam u modnom svijetu i smatram da ima mjesta za više. Motivirana sam osoba po prirodi i kada si zadam nešto, želim to i završiti i napraviti kako se spada. Iako sam imala neke krizne momente i propitkivanja, podrška prijatelja, kolega i partnera je učinila veliku ulogu i ustrajala sam u svom naumu.

Kako se nosite s konkurencijom u modnoj industriji i kako se ističete u masi?

Konkurencija je zdrava i poželjna sve dok se ne krenu pojavljivati odlike neprofesionalnog ponašanja poput rušenja cijena. Malo nas je na tržištu i ima mjesta za sve te sam uvijek otvorena za pomoć i razmjenu iskustava, no povlačim crtu kod nekolegijalnog ponašanja. Rušenje cijena na već nestabilnom tržištu doista nije način za zadržavanje klijenata.

Pristupam svom poslu iznimno odgovorno i efikasno te klijent uvijek može očekivati određenu razinu kvalitete usluge.

Što mislite, koliko je važna edukacija i usavršavanje za postizanje izvrsnosti u radu?

Ovisno o poslu i branši. Povremeno osvježavanje znanja i istraživanje novih pristupa radu može biti samo benefit.

Koji su vaši hobiji i interesi izvan posla?

Putovanja, izložbe, druženje s prijateljima velik su dio mojih interesa van posla. Uživam u hobijima poput tapeciranja namještaja, DIY izradi odjeće, nakita i dodataka. Volim provoditi puno vrijeme okružena najbližim ljudima jer život ipak nije samo fokus na posao.

Imate li neke najdraže knjige ili filmove koji su utjecali na vas?

Volim filmove sa zanimljivom scenografijom, gdje scenografija i kostimi dodatno produbljuju priču i gdje se doista može osjetiti da je svaki detalj pomno promišljen.

Kako se nosite sa stresom i pritiscima koji dolaze s vašom pozicijom?

Posložila sam svoj život tako da živim na dvije adrese te svakih mjesec-dva se prebacim na drugu. Također odlučila sam ne raditi više od 6 mjeseci godišnje, kako bih imala više vremena za sebe i bližnje te napunila baterije. Posao stilista, a i drugi kreativni poslovi nisu postavljeni tako da se mogu raditi 9-5 i velika je mogućnost burnouta.

Styling je moj alat u komunikaciji sa svijetom

Brinem se za svoje fizičko i mentalno zdravlje te nakon perioda intenzivnog rada na projektima, uzmem nekoliko tjedana za sebe. Nisam rob posla, rob mode te se znam odmarati kada trebam, jer jedino tako mogu održati kvalitetu svog rada.

Kako vidite budućnost mode u našem društvu?

Ne mogu sa sigurnošću odgovoriti na ovo pitanje. Mnoge stvari su se promijenile zadnjih godina, no nadam se da će sve krenuti na bolje.

Koji je najvažniji savjet koji biste dali mladim kolegama koji žele slijediti vaše stope?

Upornost, smirenost i ustrajnost najbitnije su odlike, osim kreativnosti. Dug je put do stabilnosti i uspjeha, no ako doista volite ono što radite, cijenite svoj posao i naučite kako se nositi s dobrim i lošim, kako ne biste ga zamrzili. Ljudi danas žive u instant društvu i žele instant rješenja, no nažalost život i posao tako ne funkcioniraju. Samo polako.

Koji su vaši osobni ciljevi i ambicije u budućnosti, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu?

Voljela bih se više pozabaviti s umjetničkim stvarima te prijaviti na rezidencije, rasti u svijetu stylinga i internacionalno i polako širiti svoj brend. U privatnom životu razvijati se, više se fokusirati na taj segment jer u modernom društvu nekad zaboravljamo da smo na kraju dana odgovorni za sebe. Partner i ja imamo sjajnu mogućnost da možemo puno putovati i živjeti na različitim mjestima, što neizmjerno cijenim.

FOTOGRAFIJE: privatna arhiva

Povezani članci

Najnovije

Treći po redu Women’s Weekend, festival koji je u samo tri godine postao simbol liderstva, promjena i ravnopravnosti, i ove godine u Rijeku dovodi globalno poznata imena iz svijeta politike, zabave, medija i sporta. Od političkih lidera preko stručnjakinja iz zdravstva i humanitarnih organizacija, do ključnih figura iz svijeta NBA-a i luksuza – Borut Pahor, Khalia Collier, Ana Marita Brant i Luisa Brumana samo su neka od imena koja će ove godine gostovati od 6. do 9. ožujka u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci.

Hrvatski modni brend Robert Sever donosi svoju novu kolekciju za sezonu jesen/zimu 2024. pod nazivom Sophistique, predstavljenu kroz vizualno upečatljivu kampanju koja naglašava dualnost između klasične elegancije i spontanosti.

Modna stilistica Ivana Pavić svojom radionicom “Stilska Jednadžba” već godinama pomaže ženama da otkriju vlastiti stil, odabirući odjeću koja najbolje ističe njihove prednosti. Od prvih koraka, Ivana se posvetila edukaciji žena o tome kako odjeću koristiti kao alat za izražavanje osobnosti i postizanje vizualnog sklada. Njezina radionica fokusira se na osvješćivanje važnosti pravilnog odabira krojeva i materijala sukladno građi tijela, čime se potiče samopouzdanje i stil.