Održivi turizam
Održivost

Vodič kroz održivi turizam: Sve što trebate znati

Sfera održivosti već odavno nije stvar izbora, već potrebe, pa u tom kontekstu, održivi turizam postaje sve važniji koncept. Cilj održivog turizma je minimalizirati negativne posljedice masovnog turizma koji je potaknut sve dostupnijim povoljnim opcijama putovanja, ali i korištenjem prijevoznih sredstava koji uvelike onečišćuju okoliš. Također, fokus je na maksimizaciji pozitivnih učinka na lokalne zajednice i prirodne resurse.

Prema istraživanju Europske komisije, 82% građana EU spremno je promijeniti navike putovanja radi održivosti. Primjerice, 55% bi konzumiralo domaće proizvode, 48% bi smanjilo otpad, 42% bi putovalo izvan turističke sezone, a 41% u manje posjećena odredišta.

Trećina ispitanika voljna je platiti više za zaštitu okoliša (35%) ili za dobrobit lokalne zajednice (33%). Također, 36% bi biralo prijevoz prema ekološkom utjecaju, 35% bi smanjilo potrošnju vode, a 34% bi sudjelovalo u aktivnostima nadoknade ugljika. Zanimljivo je i to da su žene i mlađi ispitanici skloniji promjenama nego muškarci i stariji.

Glavni principi i benefiti održivog turizma mogu se sažeti u tri kategorije – ekološka održivost, društvena odgovornost i ekonomska održivost.

Ekološka održivost:

Održivi turizam promiče očuvanje i pametno korištenje prirodnih resursa kako bi se smanjio negativan utjecaj na okoliš. Također, cilj je smanjiti zagađenje potaknuto emisijama stakleničkih plinova, otpadnih voda i otpada pomoću obnovljivih izvora energije, recikliranja i drugih ekoloških praksi te poduprijeti očuvanje prirodnih staništa i zaštitu ugroženih vrsta biljnog i životinjskog svijeta.

Prijavite se na newsletter

Društvena odgovornost:

Ključna misao održivog turizma je očuvanje okoliša i kulture uz istovremeno pružanje ekonomskih koristi lokalnim zajednicama, osiguravajući da turističke destinacije ostanu atraktivne i održive za buduće generacije.

Kada je riječ o društvenoj odgovornosti, održivi turizam nastoji što više uključiti lokalno stanovništvo u sve aspekte turističkih aktivnosti – od sudjelovanja u donošenju odluka, pa sve do aktivnog sudjelovanja u turističkim aktivnostima s ciljem povećanja prihoda zajednice i osobnih benefita. Važan je i element kulturne baštine, odnosno tradicije koja se vezuje uz određeno podneblje.

Ekonomska održivost:

Ekonomska održivost naglašava lokalni ekonomski rast koji se očituje u vidu otvaranja novih radnih mjesta te postignuću dugoročnih dobitaka umjesto kratkoročnih što je proces koji osigurava stabilnost i održivost turističkog sektora.

Izazovi održivog turizma

Jedan od najvećih izazova održivog turizma je povećanje svijesti i edukacija. Naime, upravo je edukacija turista, lokalnih zajednica i turističkih djelatnika o važnosti održivih praksi ključna za postizanje dugoročnih ciljeva jer samo svjesnost o ekološkim i kulturnim aspektima turizma može doprinijeti odgovornijem ponašanju svih sudionika u turističkom procesu.

Nadalje, kako bi se održivi turizam mogao razvijati, nužna su infrastrukturna ulaganja, a to znači izgradnja ekološki prihvatljivih smještajnih kapaciteta, uvođenje obnovljivih izvora energije, sustava za upravljanje otpadom…

Ova ulaganja ne samo da smanjuju negativan utjecaj na okoliš, već i poboljšavaju kvalitetu života lokalnih zajednica te stvaraju atraktivnija i konkurentnija odredišta za turiste. Međutim, jedan od najvažnijih aspekata održivog turizma je pronalaženje ravnoteže između gospodarskog rasta i očuvanja okoliša i kulture. Ovo je posebno izazovno u popularnim turističkim destinacijama koje privlače veliki broj posjetitelja.

Balanas očuvanja i razvoja

Primjerice, Barcelona će do 2028. zabraniti iznajmljivanje privatnog smještaja turistima, a u tijeku su i prosvjedi u Sevilli gdje se nastoji ograničiti iznajmljivanje putem Airbnb platforme.

Ovo je samo nekolicina inicijativa protiv masovnog turizma i neophodno je razvijati strategije koje će omogućiti turistički razvoj bez ugrožavanja prirodnih resursa i kulturne baštine, kao što je to slučaj u Španjolskoj, zemlji u kojoj lokalno stanovništvo zbog masovnog turizma ima znatno smanjenu kvalitetu života. No, na koji način regulirati turiste, predstoji tek otkriti jer je riječ o nečem s čime se dosad u ovako alarmantnoj brojci, ipak nismo susretali.

Primjeri dobre prakse održivog turizma

Costa Rica je globalni lider u održivom turizmu, a naglasak je na očuvanju prirodnih resursa i bioraznolikosti. Naime, više od 25% teritorija zemlje zaštićeno je nacionalnim parkovima i rezervatima, a u nešto bližem susjedstvu, kao lider nameće se Slovenija. Slovenija je poznata po zelenoj turističkoj strategiji koja uključuje promociju ekološki prihvatljivih destinacija i održivih turističkih praksi, a Ljubljana je 2016. čak bila proglašena zelenom prijestolnicom Europe.

Isto tako, azijski Bhutan također ima jedinstvenu politiku „visoke vrijednosti, niskog volumena“ koja ograničava broj turista i promovira održive prakse kako bi se očuvala kulturna i prirodna baština zemlje. Island se fokusira na očuvanje prirodnih ljepota kroz stroge regulacije i ograničenja posjeta osjetljivim područjima, a turisti se potiču na sudjelovanje u programima čišćenja i očuvanja okoliša.

Kenija promovira održivi turizam kroz inicijative poput ekoturističkih kampova i safarija koji su usmjereni na očuvanje divljih životinja i prirodnih staništa, a osim toga, dio prihoda od turizma usmjerava se na lokalne zajednice i projekte očuvanja.

Nadalje, Norveška se ističe strategijom održivog turizma koja uključuje razvoj zelenih certificiranih destinacija i poticanje održivih praksi među turističkim operaterima, a Geirangerfjord je primjer destinacije koja koristi obnovljive izvore energije i upravlja turističkim tokovima kako bi smanjila utjecaj na okoliš.

Održivi turizam

A kakvo je stanje u Hrvatskoj?

Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine ključni je plan hrvatskog turizma, izrađen u suradnji s predstavnicima ministarstava, lokalnih zajednica i građana. Cilj je razviti turizam koji podiže kvalitetu život, a strategija definira prioritete i mjere za ostvarenje održivog razvoja utemeljenim na globalnim trendovima i potrebama.

Identificirano je deset ključnih izazova: vremenska i prostorna neujednačenost, utjecaj na okoliš, klimatske promjene, tehnološke promjene, kvaliteta života lokalnog stanovništva, nedostatak ljudskih potencijala, neadekvatna struktura smještaja, nepovoljno poslovno okruženje, neefikasno zakonodavstvo i upravljanje te utjecaj kriza na turizam.

Nastojanje strategije je razviti cjelogodišnji turizam koji zadovoljava potrebe sadašnje generacije bez ugrožavanja budućih generacija – uz fokus na kvalitetu, inovativnost i autentičnu ponudu te kroz investicije potaknute ravnomjernim razvojem svih regija, otvaranjem novih radnih mjesta i unaprjeđenjem kvalitete života građana.

FOTOGRAFIJE: Pinterest, Unsplash, Pexles, HTZ.

Povezani članci

Najnovije

Hrvatski modni brend Robert Sever donosi svoju novu kolekciju za sezonu jesen/zimu 2024. pod nazivom Sophistique, predstavljenu kroz vizualno upečatljivu kampanju koja naglašava dualnost između klasične elegancije i spontanosti.

Modna stilistica Ivana Pavić svojom radionicom “Stilska Jednadžba” već godinama pomaže ženama da otkriju vlastiti stil, odabirući odjeću koja najbolje ističe njihove prednosti. Od prvih koraka, Ivana se posvetila edukaciji žena o tome kako odjeću koristiti kao alat za izražavanje osobnosti i postizanje vizualnog sklada. Njezina radionica fokusira se na osvješćivanje važnosti pravilnog odabira krojeva i materijala sukladno građi tijela, čime se potiče samopouzdanje i stil.

Max Mara je na ovogodišnjem Milanskom tjednu mode predstavila svoju kolekciju za proljeće-ljeto 2025. godine, koja spaja svijet znanosti, matematike i visoke mode. Kolekcija je inspirirana velikom antičkom učenjakinjom Hipatijom iz Aleksandrije, a kroz geometrijske krojeve i inovativne tkanine slavi povezanost racionalnosti i mistike.