Financije

Posebnosti generacije Z u kontekstu financijske pismenosti

Na mladima svijet ostaje, stara je poslovica. No, kada se radi o financijskoj pismenosti – mladi pomalo mijenjaju svijet. Kako, saznajte u nastavku!

U generaciju Z spadaju mladi rođeni krajem 1990-ih do ranih 2010-ih godina, dakle otprilike u razdoblju od 1997. do 2012. godine. Najstariji pripadnici generacije Z danas imaju oko 25 godina, već su dio radne snage ili su pred prvim zaposlenjem te donose važne financijske odluke koje će utjecati na njihovu budućnost.

Mnoga istraživanja su pokazala kako pripadnici generacije Z, odnosno mladi do 19 godina imaju najniže razine financijske pismenosti, međutim činjenica je da ni druge generacije obično ne pokazuju veoma visoke rezultate u poznavanju financijskih proizvoda i usluga pa mladi uglavnom nisu imali priliku doći do kvalitetnih izvora informacija od vlastitih roditelja ili za vrijeme školovanja.

Koje su specifičnosti generacije Z u kontekstu financijske pismenosti?

Pripadnici generacije Z rođeni su i odrasli u digitalnom dobu, vremenu brzog razvoja Interneta i tehnologije. Početkom i sredinom 2000-ih razvili su se gotovo svi tehnološki divovi bez kojih danas ne možemo zamisliti svijet, a pametni telefoni postajali su svake godine sve sofisticiraniji. Za generaciju Z je zato prirodno da se u svakodnevnom životu oslanjaju na tehnologiju mnogo više negoli druge generacije, pa čak više i od milenijalaca. Financije tu nisu iznimka.

Razvojem tehnologije razvijao se i fintech koji generacija Z jako voli koristiti, no oni odbijaju koristiti aplikacije i proizvode koje su namijenjene širokim masama i radije se opredjeljuju za personalizirano iskustvo proizvoda i usluga financijske tehnologije.

Također, generacija Z dobro se sjeća krize iz 2008. godine kojom su bile pogođene mnoge obitelji u kojima su odrastali. Istraživanja su pokazala kako je za njihovu generaciju specifičan veći oprez negoli primjerice kod milenijalaca, kada je u pitanju posuđivanje novca, kredit ili kupovanje na dug.

Iako za sada ne pokazuju veoma visoku razinu financijske pismenosti u odnosu na starije generacije, pokazalo se kako je odrastanje u doba krize itekako oblikovalo njihova razmišljanja o važnosti financijske pismenosti. Nije ni slučajno da se upravo u vremenu kada oni ulaze u poslovni svijet sve više počinje govoriti o financijskoj pismenosti, što je tema koja je dugo vremena bila potpuno zanemarena.

Prijavite se na newsletter

Društvene mreže – primarni izvor financijskih savjeta

Generacija Z ima kompleksan odnos s novcem zbog promjena u tehnologiji i ekonomiji koje su oblikovale njihovo iskustvo. Ovi mladi ljudi su skloniji digitalnom bankarstvu, crowdfunding platformama i alternativnim načinima financiranja, ali isto tako su suočeni s visokim studentskim dugovima i neizvjesnošću u vezi s zapošljavanjem.

Mladi se gotovo pet puta češće odlučuju potražiti financijske savjete na društvenim mrežama negoli ljudi stariji od 41 godinu. Društvene mreže su nesumnjivo postale snažan alat za financijsko opismenjavanje mladih. Štoviše, na društvenim mrežama djeluju mnogi finfluenceri, odnosno influenceri koji daju financijske savjete, čija je procijenjena vrijednost tržišta 104 milijarde dolara. Oni su najčešće primarni izvor informacija i financijskih savjeta za generaciju Z.

Nepovjernje prema financijskim institucijama

Velika prisutnost i uspjeh finfluencera je svojevrstan svjedok činjenici da je za generaciju Z, posljedično krizi iz 2008. godine, simptomatičan značajan nedostatak povjerenja u etablirane financijske institucije.

Nažalost, događa se i da mnogi od finfluencera nemaju dovoljno znanja niti iskustva da bi dijelili financijske savjete bilo da se radi o osobnim ili poslovnim financijama. S druge strane, sve su ovo pokazatelji koji bi trebali ukazivati financijskim institucijama kako razmišljati i prilagođavati svoju uslugu za buduće klijente.

FOTOGRAFIJE: Pinterest, Pixles, Unsplash.

Povezani članci

Najnovije

Apple je ovogodišnjim predstavljanjem još jednom pokazao zašto je lider u svijetu tehnologije, donoseći poboljšane značajke koje čine njihove uređaje neizostavnim dijelom svakodnevnog života. Bilo da ste ljubitelj pametnih satova ili pametnih telefona, Apple Watch Series 10, Ultra 2, Apple AirPods i iPhone 16 donose nešto novo za svakoga, podižući korisnički doživljaj na novu razinu.

Iako je neto plaća radnicima poznata kao iznos koji primaju na račun, malo tko razumije što sve obuhvaća bruto plaća te da je ukupni trošak poslodavca za radnika zapravo veći od iznosa koji radnik prima na svoj bankovni račun.

Max Mara, danas prepoznata diljem svijeta kao sinonim za luksuz, stil i kvalitetu, ima bogatu povijest ukorijenjenu u viziji jednog čovjeka – Achillea Maramottija. Priča o Max Mari započinje u gradu Reggio Emilia u Italiji, 1951. godine, kada je Maramotti, vođen naslijeđenom strašću prema krojenju i inovacijama, osnovao tvrtku s ciljem proizvodnje visokokvalitetne ženske odjeće dostupne široj publici.