MAKRIS
Inspiracija

Sinergija znanosti i prirode u svijetu kozmetike: Priča o Martini Kriste i njezinom brendu MAKRIS

Prirodna kozmetika igra ključnu ulogu u suvremenom pristupu ljepoti i zdravlju, stavljajući naglasak na ekološki prihvatljive sastojke i održivu proizvodnju. Njezina popularnost raste kao odgovor na potrebu za proizvodima koji su sigurni i blagi za kožu, a istovremeno pozitivno doprinose očuvanju našeg okoliša.

U svijetu gdje se granice između znanosti i prirode sve više prepliću, susrećemo pojedince čija nas vizija i strast inspiriraju. Martina Kriste, osnivačica brenda MAKRIS, jedna je od tih rijetkih duša čija je karijera presjek inovativnosti i tradicije, znanosti i prirode, profesionalizma i osobne strasti. Njezin put od ljekarničkih polica do vlastitih formula prirodne kozmetike priča je o transformaciji, otkriću i ljubavi prema prirodi koja se kroz njezin rad očituje u svakom proizvodu.

U ovom intervjuu, Martina je s nama podijelila svoju priču o evoluciji od ljekarnice do poduzetnice, odgovarajući na pitanja o svojim počecima, izazovima s kojima se susrela na putu do uspjeha i o inspiraciji koja ju je pokretala da stvori nešto jedinstveno. Otkrila nama je kako je MAKRIS postao sinonim za kvalitetu i predanost prirodi, ali i kako je osobni, individualni pristup i posvećenost klijenticama postao njezin zaštitni znak u industriji koja se često oslanja na masovnu proizvodnju.

MAKRIS evolucija: Od hobija do uspješne poslovne priče

1. Kako je započeo vaš poslovni put u području prirodne kozmetike, posebno s obzirom na vašu stručnost u farmaciji?

Mislim da je samostalni poslovni put počeo onog trenutka kada sam shvatila da želim više slobode i kreativnosti u ljekarničkom poslu. Radila sam u ljekarni i bila presretna interakcijom s pacijentima i savjetovanju, međutim, bez mogućnosti donošenja odluka u terapiji (jer to je doktorski posao), što sam doživljavala kao ograničavanje mojih sposobnosti.

Ambiciozno sam upisala postdiplomski studij Kliničke farmakologije, ali sam se pri završetku ipak odlučila posvetiti razvoju vještina i znanja na području prirodne kozmetike. Ta prekretnica bila je potaknuta i privatnom situacijom, koja me potaknula da presložim svoje prioritete, preispitam smisao svog djelovanja i zakoračim u nepoznato. 

Znanja iz farmacije su moja osnova za kritičan način razmišljanja kod finog određivanja doza sastojaka i biranja biljnih vrsta. Kreiranje novih receptura, prema zahtjevnim regulativama, u meni budi i znatiželju i radost rješavanja slagalice/formule.

2. Možete li podijeliti s nama izazove s kojima ste se susreli tijekom razvoja obiteljskog brenda MAKRIS i kako ste ih prevladali?

Prvi izazovi bili su nedostupnost informacija. Unatoč tečajevima koji kruže po internetu, i brzim DIY trikovima svaki put bi kod prepreke pomislila, da bar mogu otići negdje vanka na edukaciju… neumornim istraživanjem, i kucanjem na vrata velikih proizvođača sastojaka za kozmetiku, upoznala sam osobe, stručnjake, koji su mi postali glavni izvor provjerenih informacija i savjeta u razvoju formula. Vjerujem da je svaka prepreka na koju naiđem točka za širenje osobnih kapaciteta, vjere u proces i brušenje ideje koju želim realizirati u novom proizvodu.

3. Kako je MAKRIS prerastao iz jednostavnog hobija u uspješan posao, i što vas je potaknulo da se posvetite tom poduhvatu?

Oduvijek me privlačio prirodni wellness, ali širenjem mojih spoznaja o utjecaju kozmetike na zdravlje moje kože i organizma, mog cjelokupnog doživljaja njege i utjecaja različitih sastojaka na eko-sustav, shvaćala sam da može biti i drugima od iznimne važnosti ponuditi luksuz čistih i prirodnih proizvoda.

Također, moja želja da napravim za sebe nešto što nemam u Hrvatskoj “za kupiti” vukla me sve više u samu materiju prirodne kozmetike. Recepture koje sam testirala, redovito sam poklanjala i dijelila kako bih zabilježila povratne informacije žena. Time se širio i njihov interes da testne uzorke dobiju ponovo, a kod primanja kritika, pokušavala bih raditi na svojstvima proizvoda koja nisu zadovoljavala očekivanja klijentica. 

Posao se razvijao zahvaljujući preporukama klijentica, “od usta do usta” ako se tako kaže, i upravo potaknuta nebrojenim porukama podrške i pohvala zadovoljnih žena, iz dana u dan ideja o brendu je bivala sve jasnija.

Poprilično sam stroga prema sebi tako da se u početku nisam dala zaletjeti u hype i puknuti reklame. Bila sam sigurna, ako doista vrijedi i služi ženama, rasti će. Tokom šest godina upornog rada, komunikacije s klijenticama, i gradnje identiteta brenda, mogu reći da vodimo uspješan obiteljski posao.

Prijavite se na newsletter

Autentičnost u komunikciji: MAKRIS i umijeće individualnog pristupa

4. Sami vodite prodajne kanale za svoj brend. Možete li podijeliti svoje iskustvo u vođenju prodaje i izgradnji prisutnosti na tržištu?

Ispočetka sam komunicirala direktno i “po osjećaju”. Veći dio vremena sam provodila na planini u Hercegovini, i inspiraciju sam imala na licu mjesta. Svaka biljka, proplanak, trenutci tišine i zajedništva, čisti zrak, bili su direktna inspiracija za sadržaj i komunikaciju putem društvenih mreža.

Samo povjerenje klijentica vjerujem da se gradilo usred on-line konzultacija o njezi kože i cjelokupnom zdravlju organizma, koje nisam dodatno naplaćivala. Ja sam time dobivala uvid u stvarne probleme i njihove potrebe, kojima bih mogla pomoći uz kvalitetan odabir proizvoda za rutine njege kože. Međutim, s povećanjem obaveza oko samog poslovanja, shvatila sam da trebam jasan plan dijeljenja sadržaja kako bih ostala prisutna uz brend, struku, ali i posvećena obitelji. Iz dana u dan učim, pa tako i na tom području.

Izazovi poduzetništva i održavanje vlastitog balansa

5. Da li ste ikada osjećali želju odustati tijekom ovog poduzetničkog putovanja, i kako ste se nosili s tim izazovima?

Da. Jako velik dio posla sam uzimala na sebe, i u nekim trenutcima bi jednostavno bila preiscrpljena da mislim pozitivno i djelujem u službi zdravlja drugih. U tom smislu, razvijala sam se i kao osoba, jer želim doista živjeti ono što drugima savjetujem. Ako njegujem slowliving, njegu tijela i duha, da ne ginem radi nepodijeljene instagram objave po planu koji sam zacrtala.

Kreativnost i inovativnost od prirode do laboratorija

6. Gdje nabavljate sastojke za svoje proizvode?

Većinu ključnih sastojaka nabavljam preko jedne njemačke firme, ali s obzirom da aktivno razvijam i istraživam nove recepture, u laboratorij stižu uzorci iz cijelog svijeta. 

7. Koliko Vas stroge regulative u proizvodnji kozmetike ograničavaju u razvoju poslovanja? 

Smatram da su stroge regulative zaštita i potrošača i nas proizvođača od onih koji to pokušavaju biti na neprikladan način. Naš brend pokrenuli smo iz obiteljskog laboratorija, koji sam naslijedila od oca, tako da sam tu imala veliku podršku u početku, dok sada surađujemo s većim laboratorijem koji pokrivaju sve EU standarde potrebne za proizvodnju prirodne kozmetike. Stroge regulative na neki način i pomažu kod odabira smjera brenda, točno znate što trebate zadovoljiti da biste imali tu privilegiju proizvodnje prirodnih proizvoda.

8. Smatrate li da postoji nedovoljna svijest kupaca o proizvodima prirodnog podrijetla? Kako vidite rješenje te situacije?

Po mom mišljenju, u posljednje vrijeme, sve je veća osviještenost o blagodatima iz prirode. Od toga da su popularnija mjesta za boraviti u prirodi, razni prehrambeni detoksi, do toga da sve više ljudi želi živjeti #lowtox svakodnevnicu, koristeći fino probrane proizvode bez potencijalno toksičnih sastojaka, aditiva i slično.

Sigurno da cijena takvih proizvoda utječe na potrošnju i potražnju, ali vjerujem da svatko ima pravo birati koje luksuze u životu uživa. Samo želim naglasiti da naši izbori danas, utječu i na život naše djece sutra.

9. Što MAKRIS proizvode čini drugačijima? Koji proizvod je omiljen među Vašim klijenticama? Kako se nosite s feedbackom klijentica?

Prije svega, naše recepture potpisuje magistra farmacije koja se i sama borila sa različitim stanjima kože. 🙂 Od akni od rane mladosti do hiperpigmentacije uslijed trudnoća. Moja koža je jako podatna ako se fino njegujem, međutim eksperimentiranje sa različitim sintetskim sastojcima, ne podnosi. Ono što je posebno kod MAKRIS-a je odabir najkvalitetnijih biljnih ulja i ekstrakata, koji su složeni u efektne formule za poboljšavanje zdravlja i izgleda kože. Misao vodilja u svemu je uživati “prirodu” u svakodnevnici, što smatram wellnessom za duh i tijelo-kožu, stoga najdragocjenijim smatram imati tu pravilnu “dozu” prirode blizu sebe, 2x dnevno.

Razvojem dekorativne prirodne kozmetike, podižemo uobičajene standarde šminke. Koristimo visoko pročišćene pigmente i njegujuće prirodne voskove. Naša šminka ne sadrži plastične čestice, niti slične potencijalno toksične sastojke koji bi štetili nama i eko-sustavu.

Trenutno je najomiljeniji naš Multi-stick koji je zapravo višenamjenski balzam za usne, obraze i kapke, u trinaest atraktivnih nijansi. Najviše ga vole žene koje traže praktično, clean&green rješenje za istaknuti prirodnu ljepotu svog lica. Nijanse su lako prilagodljive vašem ukusu, kako bi ih mogli uživati neovisno o godišnje doba, vašoj dobnoj skupini i modernim trendovima.

Stick sadrži tri vrste prirodnih voskova (pčelinji vosak, kandelila, i vosak jasmina) i hladnoprešana ulja, koji štite usnice od pucanja, hrane ih esencijalnim lipidima i daju punoću, plumping efekt. Posebnost recepture je u sadržaju domaćeg nerafiniranog pčelinjeg voska koji u sebi sadrži tragove propolisa i polena, te kao takav nosi vrijedna protuupalna svojstva. Također, vosak jasmina koji sam izabrala po uzoru na najcjenjenije parfemske kuće, daje nenametljiv ali prisutan, miris luksuza ovom prirodnom balzamu.

10. Gdje pronalazite inspiraciju za stvaranje novih proizvoda u liniji MAKRIS? Kako održavate kreativnost i inovaciju u svojem radu?

Inspiraciju pronalazim u potrebama kože i beauty navika naših klijentica, zamišljam kako bi njihovim kožama ugodila, što bi im olakšalo ili uljepšalo svakodnevne rituale. Kreativnost mi bude razni trenutci opuštanja u prirodi, igranje s bojama-pigmentima, te nove spoznaje o moćnim prirodnim aktivnicama.

Kao motivaciju za rad i daljnje usavršavanje bih izdvojila posjete svjetskim sajmovima kozmetike. Kilometri kvadratnih metara s prestižnim i niche kozmetičkim kućama, koji žele pokazati najbolje što imaju, za mene je mali raj. Uživam istraživati kako su oni osmislili cijeli doživljaj njege kože, koje mirise koriste, teksture…

11. Kako se educirate u području kozmetike i poslovanja? Koje su ključne stvari koje ste naučili kroz svoje iskustvo i obrazovanje?

Najčešće putem interneta istražujem različite znanstvene članke, reportaže, studije ali sam i u direktnoj komunikaciji s kolegama koji rade u firmama koje proizvode kozmetičke sirovine i velikodušno dijele svoja dostignuća. Naučila sam da se upornost i ljubaznost kod traženja odgovora uvijek cijene. Bez obzira koliko “mali” bili, ako jasno objasnite svoju ideju i za što vam baš treba ta informacija ili uzorak, dobiti ćete odgovor i od najvećih. 

12. Kako usklađujete ulogu majke, poduzetnice i stručnjakinje u farmaciji? Kako postižete ravnotežu između obiteljskog života i poslovnih obveza?

Moram priznati da mi je ovo pitanje najteže. Teško je postići ravnotežu, pogotovo kad se otvaraju laskave prilike i želimo napredovati u poslu. Muž i ja se trudimo, izmijenjujemo, raspoređujemo, jer želimo pružiti djeci dragocjeno zajedničko vrijeme koje nam je najvrijednije valuta! Osobno, meni odgovara taj jedan dio dana posvećen kreativnosti i dinamici posla, dok se u drugom dijelu dana posve isključim. Djeca su mi došla kao blagoslov čiju ljubav ne mogu s ničim usporediti. 

13. Možete li podijeliti neke ključne savjete o njezi kože koje smatrate važnima, s obzirom na vaše iskustvo u radu s prirodnom kozmetikom? Koje proizvode redovito koristite i preporučujete?

Izdvojila bih tri jednostavna savjeta koja sam primjetila da većina žena nije svjesna…a to su:

  1. da se ne plaše “masne” kreme, da ne isušuju kožu za koju misle da je masna (a vjerojatno je u disbalansu zbog dehidriranosti);
  2. da čitaju deklaracije proizvoda kojima daruju svoje povjerenje i novac; i
  3. da se kod ozbiljnih dermatitisa što savjesnije obrate najprije dermatologu.

14. Što vas najviše veseli u vođenju brenda MAKRIS, i kako vidite budućnost vašeg poduzetničkog puta?

Veseli me razvoj novih receptura, upoznavanje novih ljudi, i pronicanje potreba naših klijentica. A moj poduzetnički put vjerujem da će kao i do sada biti pun učenja, inspirativnih poznanstava, i promicanja skrivenih blagodati života u skladu s prirodom i njezinim proizvodima.

FOTOGRAFIJE: privatna arhiva (fotograf: Mario Poje)

Povezani članci

Najnovije

A/B testiranje je metodologija eksperimentiranja koja se koristi u marketingu i web razvoju kako bi se usporedili dvije varijante (A i B) istog elementa kako bi se utvrdilo koja varijanta bolje performira prema određenom cilju, kao što su stopa klikanja ili konverzija.

Freemium business model je strategija u kojoj se osnovna usluga ili proizvod nudi besplatno, ali se naplaćuju dodatne napredne značajke ili funkcionalnosti.

Adidas Originals predstavlja svoju najnoviju kampanju koja nastavlja istraživati kulturno nasljeđe brenda tako što odaje počast zajednicama koje su nosile modele Gazelle, Samba i Handball Spezial.