Muzej Iluzija
Inspiracija

Muzej Iluzija: Priča o globalnom uspjehu koju otkriva Teo Širola

Muzej iluzija postao je svjetski fenomen kombinirajući inovativnu edukaciju i zabavu, stvarajući jedinstveno iskustvo koje privlači raznoliku publiku svih uzrasta.

Muzej Iluzija nije samo muzej; to je svjetski fenomen koji privlači milijune znatiželjnika. Pod vodstvom Tea Širole, ova institucija prešla je put od hrvatskog start-upa do međunarodno priznatog brenda. Teov uspjeh nije prošao nezapaženo, što potvrđuje i nagrada za mladog menadžera godine od strane (HUM)CROMA.

Istražili smo kako je Muzej Iluzija, od skromnih početaka i šest zaposlenih, dosegao globalnu slavu i ostvario prihod od 23 milijuna eura prošle godine. Razotkrivamo strategije koje su dovele do otvaranja najvećeg korporativnog muzeja u Las Vegasu i ekspanzije u SAD. Sa Širolom na čelu, Muzej Iluzija nastavlja svoj rast, dokazujući da maštovit pristup i jasna vizija mogu stvoriti uspješnu globalnu priču.

Muzej Iluzija: Iza kulisa uspjeha

Kako je započeo Vaš poslovni put i što Vas je inspiriralo da se upustite u upravljanje Muzejima Iluzija diljem svijeta?

Karijeru sam započeo kao konzultant u korporativnim financijama, s fokusom na spajanja i preuzimanja tvrtki u Hrvatskoj i regiji gdje sam u četiri godine konzultantske karijere imao prilike raditi na širokoj paleti projekata. Karijerni preokret uslijedio je s preuzimanjem pozicije glavnog direktora za Glovo u vrijeme pozicioniranja tog brenda kao vodeće digitalne platforme za dostavu na tržištu RH.

Krajem 2021. otvorila se prilika s Muzejom Iluzija, a ključni trenutak bila je kupnja većinskog vlasničkog udjela tvrtke Metamorfoza od strane Invera EP. Invera je imala velike planove za Muzej Iluzija i tražili su tim koji im može pomoći realizirati tu viziju. Jedna od ključnih identificiranih komponenti uspjeha je bilo brzo skaliranje poslovanja i timova, u čemu sam ja imao iskustva. Vjerovao sam da sam s Glovom ostvario većinu toga što se moglo ostvariti u Hrvatskoj, a Muzej Iluzija mi je pružio priliku za novi izazov brzog rasta, ali ovoga puta na globalnoj ljestvici. Moram priznati da nisam mogao odoljeti.

  • Možete li nam reći više o promjeni poslovnog modela Metamorfoze iz franšiziranja u otvaranje vlastitih korporativnih muzeja u SAD-u? Kako je ta promjena utjecala na rast tvrtke?

Metamorfoza kroz franšize posluje u SAD-u od 2018. godine, tako da imamo značajnog iskustva s tim tržištem. Na projektu otvaranja korporativnih muzeja u SAD-u, Europi i ostatku svijeta radimo već preko dvije godine i u procese su uključeni svi timovi Metamorfoze u Zagrebu.

Muzej Iluzija u Charlotteu kao prvi u nizu vlastitih muzeja za nas je značio veću odgovornost u domeni investicije i upravljanja, što je dosta velik zaokret u dosadašnjem poslovnom modelu. Do sada su svi naši muzeji bili u franšiznom modelu. U Charlotteu je uloženo jako puno, truda, vremena i rada. Dodali smo nove uloge u svojoj organizaciji s obzirom na veću odgovornost prilikom izgradnje i upravljanja. Timovi zaduženi za otvaranje ondje su redovito odlazili i radili na tome da u konačnici sve bude uspješno, profesionalno i kvalitetno odrađeno prema našim standardima.

Svaki zaposlenik daje velik doprinos rastu projekta. Iako njime upravljamo iz Hrvatske, u Charlotteu smo primjerice oformili lokalni tim zadužen za taj muzej. Ovaj iskorak je ujedno bio i nova era u ekspanziji Muzeja Iluzija kao uspješnog globalnog projekta začetog u Hrvatskoj čije sjedište ostaje u Zagrebu.

Godinu 2023. obilježila je pak ekspanzija Muzeja Iluzija, posebice pohod na SAD, među čijim otvorenjima se ističe ono u Las Vegasu. Ondje je otvoren dosad najveći korporativni Muzej Iluzija na svijetu, što podrazumijeva da je cijelim projektom upravljao tim iz Zagreba. Imamo preko 80 zaposlenih u zagrebačkom uredu, dok je konsolidirani broj zaposlenih u cijeloj grupi, uključujući muzeje pod korporativnim upravljanjem u SAD-u značajno veći, te prelazi brojku od 300 ljudi. U kratkom vremenu smo narasli sa šest na 300 zaposlenih, a i dalje stalno rastemo i zapošljavamo. Prema korporativnom poslovnom modelu u prethodnoj godini otvoreni su još i muzeji u Atlanti, Minneapolisu, Denveru, a uskoro se otvara i najveći europski korporativni u Copenhagenu.

Prijavite se na newsletter

Od vizionarskog liderstva do priznanja (HUM) CROMA

Teo Širola, predsjednik tvrtke Metamorfoza koja upravlja Muzejima Iluzija diljem svijeta, proglašen je mladim menadžerom 2023. godine.

Kako ste doživjeli nagradu mladog menadžera 2023. godine od strane Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika (HUM) CROMA? Kako to priznanje utječe na Vas i vašu tvrtku?

Predanost i trud uvijek budu nagrađeni i kao rezultat dođe priznanje. Ova nagrada, na kojoj sam izrazito zahvalan, nam je samo potvrda ostvarenih rezultata kao i velikog iskoraka koji smo napravili s tvrtkom Metamorfoza d.o.o. i brendom Muzej Iluzija posljednje dvije i pol godine. Ovom prilikom želim istaknuti svoj tim i zahvaliti im jer su njihova ekspertiza i predani rad ključni u postizanju ovakvih uspjeha.  

Od lokalne atrakcije do globalne senzacije

Kako prilagođavate ponudu Muzeja Iluzija diljem svijeta, posebno uzimajući u obzir različite kulture i tržišta?

Svaki pojedini grad i prostor su drugačiji, a i sadržaj se djelomično razlikuje od muzeja do muzeja. Kako bi on posjetiteljima uvijek bio zanimljiv, kontinuirano u Metamorfozi osmišljavamo nove eksponate, a oni se stvaraju u našem razvojno-istraživačkom centru u Oroslavju te se periodično mijenjaju u muzejskim postavima. Zato eksponate nastojimo mijenjati u prosjeku svakih nekoliko godina, a trudimo se da su povezani i sa samom lokacijom. Ako posjetite jedan muzej i vratite se u njega, primjerice nakon godinu dana, može vas dočekati potpuno novo iskustvo.

Također, ne postoje dva jednaka Muzeja Iluzija. U baš svaki uloženo je puno truda i predanog rada od strane čitavog tima. Pazi se na svaki detalj, proces planiranja jednako nam je važan kao i realizacija projekta, a sam arhitektonski razvoj svakog novog muzeja uvijek je specifičan jer se prilagođavamo izvornim prostorima.  

Vizija, inovacije i globalni rast

Što smatrate najvećim izazovom u razvoju brenda Muzeja Iluzija i kako se nosite s tim izazovima?

S obzirom na eksponencijalni rast brenda, svakim danom se susrećemo s novim izazovima, koji na kraju dana svakom od nas pomognu naučiti nešto novo. Ono što bih naglasio kao glavnu lekciju definitivno je razmišljanje izvan okvira i pomicanje granica što se tiče jedinstvenog iskustva koje želimo ponuditi našim posjetiteljima. Svaki izazov nas motivira da kontinuirano nadograđujemo cijelu priču, nudimo nešto novo, drugačije, uzbudljivo. 

Kako Muzej Iluzija potiče obrazovnu komponentu, posebno kod mlađe publike? Kakve povratne informacije dobivate od svoje publike?

Svako novo otvorenje Muzeja Iluzija uzbudljiva je prilika za prenošenje obrazovanja i zabave u drugi grad na kreativan i nekonvencionalan način. Djeci i odraslima jednako je fascinantno i zabavno ući u muzejske sobe i doživjeti iluziju, a svi oni vole kad im znanost, koja stoji iza svakog izloška, bude objašnjena jednostavno, kroz praksu i smijeh. Iskustvo koje nudimo posjetiteljima čini naše muzeje nečim što ljudi žele vidjeti uživo, a reakcije posjetitelja su sjajne.

Fascinantno je koliko se svi vole fotografirati s iluzijama i onda to dijeliti na društvenim mrežama što spontano, ali vrlo učinkovito doprinosi viralnosti brenda. Recenzije nam također igraju značajnu ulogu i pomažu kad se radi o unaprijeđenju našeg proizvoda. Detaljno pratimo sve recenzije koje dobivamo na različitim platformama, cijenimo i dobar i loš feedback te nam to pomaže da unaprijedimo iskustvo naših posjetitelja.  

  • Kako planirate nastaviti širenje poslovanja i brenda Muzeja Iluzija u budućnosti, posebno s naglaskom na Zapadnu Europu i Sjevernu Ameriku?

U bližoj budućnosti je i dalje u planu intenzivan rast. Neprestano proširujemo svoj portfelj dodajući nove muzeje koji donose ne samo nove poslovne prilike, već i nova ulaganja. S obzirom na ostvarene rezultate, očekujemo nastavak poslovnog rasta u svim aspektima u narednim razdobljima, uključujući i širenje tima u Europi i SAD-u, te otvaranje novih muzeja diljem svijeta, kako franšiznih, tako i korporativnih. Paralelno, kontinuirano radimo na kreiranju novih iluzija i eksponata jer se oni svi periodično u muzejima mijenjaju. Pa ako ste posjetili Muzej Iluzija u nekom gradu i vratite se u njega za koju godinu, dočekat će vas posve novi postav.

  • Kako vidite ulogu edutainmenta u današnjem svijetu i kako Muzej Iluzija doprinosi edukaciji posjetitelja?

Za početak, svi izloženi eksponati potiču maštu posjetitelja. Naše su optičke iluzije fascinantne, jednostavne i pričaju univerzalnim jezikom koji svi razumiju. Bez obzira na to koliko godina imali ili koji su vam interesi, razumjet ćete naše eksponate i iluzije. Drugim riječima, i djeci i odraslima je jednako fascinantno i zabavno ući u našu primjerice, Ames sobu i doživjeti iluziju u kojoj dijete izgleda više od odrasle osobe. Također, ljudi vole kad im znanost koja stoji iza svakog izloška bude objašnjena jednostavno, kroz praksu i smijeh. Upravo je to srž edutainment koncepta na kojem počiva sve što radimo posljednjih godina. 

FOTOGRAFIJE: PR

Povezani članci

Najnovije

A/B testiranje je metodologija eksperimentiranja koja se koristi u marketingu i web razvoju kako bi se usporedili dvije varijante (A i B) istog elementa kako bi se utvrdilo koja varijanta bolje performira prema određenom cilju, kao što su stopa klikanja ili konverzija.

Freemium business model je strategija u kojoj se osnovna usluga ili proizvod nudi besplatno, ali se naplaćuju dodatne napredne značajke ili funkcionalnosti.

Adidas Originals predstavlja svoju najnoviju kampanju koja nastavlja istraživati kulturno nasljeđe brenda tako što odaje počast zajednicama koje su nosile modele Gazelle, Samba i Handball Spezial.