Sve što trebate znati o mrežnom marketingu
U moru poslovnih modela s kojima se neprestano susrećemo, mrežni marketing, poznat i kao MLM (multi-level marketing), jedan je od najčešće korištenih tipova marketinga te se nerijetko naziva poslom 21. stoljeća.
Naime, radi se o poslovnom modelu čiji se rezultat oslanja na pojedince koji koriste osobne mreže kako bi razvijali posao i prodali određeni proizvod ili uslugu.
Ono što je za ovaj način poslovanja presudno su osobni kontakti koji generiraju potencijalne klijente te regrutiranje kupaca, odnosno partnera. To znači da u sustavu mrežnog marketinga kupci mogu postati samostalni konzultanti ili prodavači. Uloge su također jasno podijeljene, pa tako imamo vođe tima, tj. mentore i trenere za ostale, novopridošle članove. Tvrtke se često koriste ovim poslovnim modelom jer odaje nešto osobniji dojam od klasičnog marketinga, a neki od najpoznatijih primjera takvih tvrtki su Avon, Oriflame, Tupperware, Herbalife i mnogi drugi.
Mrežni marketing dijeli se na tri vrste:
1. Multilevel marketing
Višerazinski marketing (MLM) je marketinška mreža zasnovana na distribuciji koja uključuje prodaju proizvoda ili usluge nakon čega se dobiva određena provizija. Ovaj tip poslovanja često se poistovjećuje s piramidalnim shemama, što je, unatoč određenim sličnostima, potpuno pogrešno. U mrežnom marketingu, tvrtke nude stvarne proizvode ili usluge, a distributeri zarađuju ne samo regrutiranjem novih članova, već i putem izravne prodaje. Multi-level marketing kroz svoje načine rada potiče prodavače da što više prošire svoje grupe klijenata jer dobit nemaju samo oni sami, već i registrirani članovi, primatelji određene usluge ili korisnici proizvoda.
S druge strane u piramidalnoj shemi fokus je na regrutiranju novih članova kako bi se financirali oni postojeći. Kod piramidalnih shema nema konkretnih proizvoda ili usluga, a novac se u većini slučajeva generira od pristojbi koje plaćaju novi članovi. Dakle, ključna razlika između multi-level marketinga i piramidalnih shema je u izvoru prihoda, ali i dugotrajnosti. Naime, multi-level marketing je oblik poslovanja kojim se već više desetaka godina koriste neke od vodećih svjetskih kompanija i model se je pokazao održivim, dok piramidalne sheme nerijetko nakon određenog vremena postaju neodržive, odnosno ovise o priljevu novih članova. Također, multi-level marketing je u potpunosti legalan, dok piramidalne sheme to nisu i uglavnom počivaju na prevarama te za ulazak u sustav zahtijevaju određenu investiciju uz kontinuirano reinvestirane ili plaćanje članarine što u multi-level marketingu ne postoji.
2. Izravni marketing
Ovaj jednoslojni marketinški sustav zahtijeva direktnu prodaju proizvoda ili usluge pridruživanjem partnerskom programu određene kompanije. Pojedinci koji se prijave za ove programe ne moraju regrutirati druge distributere i prihode dobivaju samo iz izravne prodaje koju su ostvarili. Također, jednoslojni tip marketinga ujedno je i najizravniji tip prodaje, a funkcionira na način da pronađite proizvod koji vam se sviđa i potaknete svoje prijatelje i obitelj da ga kupe. Neke od poznatih tvrtki uključenih u ovu vrstu mrežnog marketinga su Mary Kay, Avon i Pampered Chef.
3. Affiliate ili partnerski marketing
Affiliate marketing predstavlja partnerski odnos između prodavatelja proizvoda ili usluga i subjekta koji te oglase prikazuje i promovira na svojoj web stranici. Ovaj tip mrežnog marketinga svoje korijene vuče iz SAD-a, a smatra se da datira iz 1994. kada ga da je konceptualizirao William J. Tobin, osnivač PC Flowers & Gifts. Ipak, svoj najveći uspon može zahvaliti osnivaču i izvršnom direktoru Amazona, Jeffu Bezosu. Suština affiliate marketinga je promocija proizvoda ili usluge putem primjerice bannera, raznih vrsta oglasa, linkova, newsletter kampanja i slično, a sve s ciljem privlačenja potencijalnih kupaca prema određenoj web stranici s krajnjim ciljem kupnje promoviranog proizvoda ili usluge putem poveznice. Predstavnici affiliate partnera uglavnom su vlasnici web stranica, blogeri ili influenceri s velikim brojem pratitelja na društvenim mrežama. Što se tiče zarade, svaka realizirana kupnja rezultira provizijom koju oglašivač isplaćuje svojim affiliate partnerima.
Maecenas a orci purus. In commodo placerat diam a lobortis. Sed commodo dolor ac lobortis mattis. Vestibulum at ornare tortor. Maecenas sodales pulvinar enim, quis porttitor urna sollicitudin vel. Integer tempor ullamcorper leo, nec pellentesque elit volutpat finibus. Mauris ac mauris dolor. Sed tempus sed erat vel ullamcorper. In hac habitasse platea dictumst. Donec at ante nunc.
Prijavite se na newsletter
Kratka povijest mrežnog marketinga
Tijekom industrijske revolucije 1800-tih, stvoren je velik broj novih proizvoda koji su trebali biti prodani potrošačima, a mrežni marketing počeo je dobivati zamah tijekom Drugog svjetskog rata 1940-ih s tvrtkom California Vitamin Company (preimenovanom u Nutrilite 1939.) i tvrtkom California Perfume Company (današnji Avon).
Proizvodi koje je proizvodila tvrtka California Vitamin Company bili su toliko traženi da je osnivač Carl Rehnborg počeo regrutirati neovisne distributere kako bi povećao broj prodavača. Distributer je nabavljao proizvode od tvrtke uz popust od 35% na preporučenu maloprodajnu cijenu. Primjerice, ako je maloprodajna cijena određenog proizvoda bila 20 USD, distributer je proizvod nabavio po cijeni od 13 USD i pri svakoj prodaji ostvarivao dobit od 7 dolara. Kako bi potaknuo prodaju, Nutrilite je dodjeljivao mjesečni bonus od 25% na veleprodajni promet. Kada bi distributer dokazao sposobnost dovođenja 25 klijenata, bio bi imenovan direktnim distributerom s pravom dovođenja novih članova tima i dodatnih bonusa. Kada direktni distributer i njegovi tim privuku 150 novih klijenata, tvrtka bi dodatno nagrađivala direktnog distributera s dodatnih 2% od ukupnog prometa.
Godine 1959., dva zaposlenika Nutrilitea, Rick de Vos i Jan van Andel, osnovali su vlastitu tvrtku – Amway. Amway je stvoren koristeći MLM organizacijsku strukturu i otvorio je vrata za osnivanje MLM tvrtki u drugim zemljama poput Kanade, Velike Britanije, Australije, Njemačke i Francuske. Također, ova tvrtka je omogućila tvrtkama poput Panasonica, Palmolivea i MasterCarda da uključe mrežni marketing u svoje marketinške strategije na više različitih kanala. Međutim, ovo nije prošlo glatko jer je 1975. Federal Trade Commission (FTC) pokrenula sudski postupak protiv tvrtke s optužbom da je riječ o piramidalnoj shemi, no ustanovljeno je da Amway ne posluje ilegalno.
Do početka 1980-ih, američka ekonomija uvelike je transformira, a financijski procvat događa s ulaskom žena u poslovni svijet. Naime, upravo su žene bile velika ciljana skupina za tvrtke mrežnog marketinga jer su tražile poslove koji bi im omogućili zarađivanje novca bez zanemarivanja djece i obitelji. Tako su žene mogle doseći visoke pozicije unutar tih tvrtki te financijsku neovisnost. Krajem 1990-ih, mrežni marketing upoznaje se sa svim blagodatima interneta. Ekspanzija internetskih trgovina i online narudžbi olakšala je korištenje društvenih mreža za pojedinačne distributere i tvrtke. Ipak, i dalje je izgradnja odnosa ostala ključni faktor uspješnog mrežnog marketinga.
Planirate li se mrežnim marketingom baviti tek usputno, računajte na solidan džeparac, no nešto veći iznosi od vaš će iziskivati i potencijalno otvaranje obrta ili firme kako prihodi budu rasli.
Planirate se okušati u nekoj vrsti mrežnog marketinga?
Ako se spremate pokrenuti vlastiti posao kroz model mrežnog marketinga, postoji nekoliko elemenata koje valja imati u vidu. Kao i u bilo kojoj branši, trebate se osigurati na način da zaštite sebe putem adekvatnih ugovora, ali isto tako i svoje klijente.
Postoji veliki broj prevara koje naizgled djeluju kao odlična poslovna prilika, stoga dobro provjerite i istražite kompaniju za koju planirate početi raditi mrežni marketing. Također, imajte u vidu da se veća zarada u mrežnom marketingu ne događa preko noći. Katkad su potrebne godine rada i truda kako biste od ovakvog poslovanja u potpunosti živjeli.