Razbijanje mitova: Znate li što sve obuhvaća posao vođenja društvenih mreža?
Vođenje društvenih mreža obuhvaća mnogo više nego što se često misli -vođenje društvenih mreža zahtijeva kombinaciju kreativnosti, analitičnosti, komunikacijskih vještina i strategijskog razmišljanja kako bi se uspješno izgradio i održavao online prisustvo brenda ili tvrtke.
Društvene mreže postale su neizbježan segment naše svakodnevice. Bez obzira na to koriste li ih u privatne svrhe ili su dio vašeg poslovnog okruženja, društvene mreže već neko vrijeme uživaju status platformi koje su postale novi mediji putem kojih dolazimo do informacija ili određene interakcije. Samim time, društvene mreže su i – ozbiljan posao.
Iako sve manje, posao voditelja društvenih mreža (social media manager) još uvijek katkad naiđe na predrasude i svojevrsno umanjivanje važnosti. Razlog tome može biti i činjenica da većina pojedinaca društvene mreže koristi u privatne svrhe te ima izgrađeno mišljenje da priča počinje i završena objavom fotografije i simpatičnim „captionom“. Međutim, to je u profesionalnom smislu daleko od realnosti te ni u kojem slučaju nije jednako voditi osobni profil ili od istog zarađivati, odnosno voditi ga određenoj kompaniji.
Vođenje društvenih mreža obuhvaća širok spektar aktivnosti koje su usmjerene na kreiranje, objavljivanje i promociju tj. oglašavanje sadržaja na društvenim platformama. Od voditelja društvenih mreža očekuje da bude proaktivan i u skladu s aktualnim trendovima, komunikativan i kreativan te spremna na brzu reakciju. Također, ovaj posao zahtjeva i izuzetno razumijevanje digitalnih procesa kao što je primjerice praćenje i osluškivanje algoritma te analitičku analizu rezultata kampanje ili zadanog perioda.
Mitovi koji se često povezuju s vođenjem društvenih mreža uključuju:
- “To je samo postavljanje fotografija na Instagramu.”: Vođenje društvenih mreža je puno složenije od samo objavljivanja fotografija. Potrebno je strateško planiranje, analiza i interakcija s publikom.
- “Svatko može to raditi.”: Iako svatko može imati osobni profil na društvenim mrežama, uspješno vođenje profila za poslovne svrhe zahtijeva specifične vještine, znanje o brendingu i marketinškoj strategiji.
- “Dovoljno je imati velik broj pratitelja.”: Broj pratitelja nije uvijek ključan. Važnije je imati angažiranu publiku koja reagira na sadržaj i potencijalno vodi ka poslovnim ciljevima.
- “To je jednostavan posao bez stresa.”: Vođenje društvenih mreža može biti izazovno jer zahtijeva brzu reakciju na situacije, upravljanje različitim tipovima ljudi i stalno prilagođavanje strategije.
Ključni koraci prilikom vođenja društvenih mreža:
Prilikom vođenja društvenih mreža ključno je provesti temeljito strateško planiranje kako biste postavili jasne ciljeve i odabrali odgovarajuće društvene platforme za postizanje tih ciljeva. Nakon toga, važno je fokusirati se na kreiranje kvalitetnog i relevantnog sadržaja koji će privući ciljanu publiku i potaknuti angažman.
Bitna je i aktivna interakcija s pratiteljima, uključujući odgovaranje na komentare, postavljanje pitanja te poticanje dijaloga radi izgradnje zajednice i jačanja brenda. Konačno, redovito praćenje i analiza rezultata pomoću alata za analitiku društvenih mreža ključni su za razumijevanje uspješnosti strategije i prilagodbu planova kako bi se postigli željeni poslovni rezultati. Ove prakse zajedno omogućuju uspješno vođenje društvenih mreža koje doprinosi rastu brenda i zadovoljstvu publike.
Prijavite se na newsletter
1. Planiranje strategije i online identiteta
Prilikom planiranja strategija objava i online identiteta, voditelj društvenih mreža zapravo je u kontinuiranom procesu koji se u hodu može (i mora) mijenjati u skladu s time kako se mijenja angažiranost publike.
Društvene mreže su vrlo promjenjive platforme, bilo da se radi o Facebooku, Instagramu, TikToku, LinkedInu i dr., svaka od spomenutih mreža ima svoje specifičnosti. Stoga, sadržaj je bitno dobro isplanirati u skladu s ”pravilima” određene društvene mreže. Primjerice, nije isključeno da brend na Instagramu ima jedan oblik komunikacije i obraćanja publici, a na TikToku posve drugačiji. To je samo pokazatelj da se svakoj društvenoj mreži pristupa individualno, a sve s ciljem boljih rezultata.
Također, bitno je održati željenu estetiku u kontinuitetu kako bi brend ili usluga postali prepoznatljivi. U ovom procesu, voditelj društvenih mreža katkad i grafički dio posla kreira sam, no u većini slučajeva surađuje s grafičkim dizajnerom koji šalje vizualne materijale prema uputama voditelja društvenih mreža i brenda.
2. Kreiranje i objava sadržaja
Sadržaj je glavni alat društvenih mreža, a isti uključuje fotografije, videa i slična vizualna rješenja. Estetiku sadržaja voditelj društvenih mreža mora znati prilagoditi brendu jer je to iznimno važno za rezoniranje s ciljanom publikom.
Kod ovog koraka, krucijalno je birati materijal koji kvalitetom i formatom odgovara društvenoj mreži na koju se postavlja te pripaziti na detalje popit zrnatih fotografija što je jedna od najučestalijih pogrešaka.
3. Atraktivan copywriting
U moru informacija na društvenim mrežama, važno je stvoriti sadržaj koji će se istaknuti te privući i zadržati pažnju ciljane publike. Naime, dobar copywriting na društvenim mrežama uključuje poznavanje marketinškog načina pisanja, ali s dozom personalizacije, odnosno razgovornog govora. Naravno, izuzeci su brendovi koji žele strogu poslovnu komunikaciju, ali na većini društvenih mreža, to najčešće nije jezik koji publika preferira.
Nadalje, kroz uvjerljivi copy, potrebno je jasno komunicirati što određeni proizvod ili uslugu čini posebnim, korisnim ili neophodnim ciljanoj publici. Kao što smo spomenuli, ton, stil i način na koji se sadržaj predstavlja igraju ključnu ulogu u oblikovanju percepcije brenda. Također, bitno je i da tekstovi ne budu previše dugački, ali da istovremeno potiču na interakciju – bilo putem komentara, dijeljenja ili sviđanja.
Bez obzira na to što SEO više vezujemo uz web stranice, poznavati ovaj način optimizacije važan je i za vođenje društvenih mreža. To je vidljivo u korištenju adekvatnih heštegova i ključnih riječi koji pomažu poboljšati vidljivost i doseg sadržaja.
4. Promocija i oglašavanje
Kako bi se povećala vidljivost sadržaja i uspješno dosegnula ciljana publika, voditelji društvenih mreža često se oslanjaju na plaćene promotivne kampanje. Plaćene kampanje, ovisno o društvenoj mreži, uglavnom omogućuju preciziranje publike koje se bazira na demografskim podacima, interesima, lokaciji i slično. Što se tiče strategije upravljanja budžetom za ulaganje, sve varira ovisno o ciljevima kampanje (povećanje svijesti o brendu, generiranje potencijalnih klijenata ili poticanje prodaje). Također, budžet može biti fiksiran ili fleksibilan, odnosno zavisi o uspješnosti same kampanje.
Nadalje, nakon što je kampanja krenula, potrebno je svakodnevno pratiti učinkovitosti oglasa jer je riječ o ključnom koraku koji pruža informacije o tome koliko je kampanja uspješna. Praćenje učinkovitosti oglasa uključuje stope klikanja (CTR), impresije, angažman, konverzije i ROI (povrat investicije). Isto tako, postoje razni alati za analitiku i specijalizirani softveri koji olakšavaju ove procese te daju pregledan uvid u situaciju. Također, voditelji društvenih mreža mogu se poslužiti bilo kojom klasičnom analizom koja im odgovara, primjerice A/B testiranjem koje omogućava usporedbu različitih verzija oglasa kako bi se utvrdilo koji će elementi najefikasnije utjecati na publiku.
5. Interakcija s publikom
Interakcija s pratiteljima, odgovaranje na upite i komentare, kao i praćenje i poticanje razgovora – ključni su za izgradnju i održavanje zajednice koja će nastavno tome osjećat veću povezanost s određenim brendom.
Ton razgovora može biti poslovan, ali i šaljiv, sve ovisno o tome koji dojam brend za koji se vode društvene mreže nastoji postići.
6. Ažurno praćenje trendova
Razvoj i evolucija društvenih mreža mijenjaju se doslovno iz dana u dan. Kako bi se uspješno navigiralo kroz brze promjene, neophodno je neprekidno istraživati i učiti kako bi se razumjeli najnoviji trendovi koji oblikuju način na koji publika konzumira online sadržaj. Biti u toku s trendovima ne podrazumijeva samo praćenje popularnih hashtagova ili viralnih izazova, već uključuje razumijevanje dubljih promjena u korisničkim ponašanjima, poput sve veće popularnosti video sadržaja, rasta upotrebe društvenih mreža za e-trgovinu ili pak promjene u načinima na koje korisnici interaktiraju s brendovima.
Nadalje, društvene mreže redovito uvode nove i inovativne alate, a to može uključivati napredne opcije za oglašavanje ili nove formate sadržaja kao što su kratki video klipovi, AI filteri, interaktivni elementi anketiranja ili kvizova… Sve ove promjene mogu izmijeniti prvotno isplaniran plan vremena i frekvencije objava, načina komunikacije s publikom, pa čak i sam sadržaj.
FOTOGRAFIJE: Pinterest, Unsplash, Pexles.